...استخدام استراتيجيه التعلم النقال ذو التطبيقات التفاعليه لتنمية بعض مهارات الترابط الرياضى لدى تلاميذ مرحلة التعليم الاساسى... | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Volume 129, Issue 3, January 2025, Page 1097-1119 PDF (706.83 K) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2025.448323 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
محمد عباس إبراهيم عباس | ||||
Abstract | ||||
المستخلص هدف البحث الحالي التعرف علي فاعلية استراتيجية التعلم النقال ذو التطبيقات التفاعلية لتنمية بعض مهارات الترابط الرياضي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية؛ وتكونت مجموعة البحث من (66) تلميذة تم اختيارهم بطريقة عشوائية من تلميذات الصف الثاني الإعدادي بمدرستين من مدارس إدارة غرب المنصورة التعليمية (سندوب الاعدادية بنات – شجرة الدر للاعدادية بنات) وتم تقسيمهن الي مجموعتين إحداهما تجريبية درست وفقاً لاستراتيجية التعلم النقال وعددها(34) تلميذة والأخري ضابطة درست بالطريقة المعتادة وعددها (32) تلميذة، وقد قام الباحث بإعداد مواد المعالجة التجريبية المتمثلة في: دليل المعلم، وكراسة الأنشطة وفق استراتيجية التعلم النقال ذو التطبيقات التفاعلية، بالإضافة إلي إعداد أداة البحث والمتمثلة في اختبار مهارات الترابط الرياضي، وتم تطبيق أداة البحث قبليًا على مجموعتي البحث للتأكد من تكافؤ المجموعتين، وبعديًا للتحقق من فاعلية الاستراتيجية، وقد أسفرت نتيجة البحث عن فاعلية استراتيجية التعلم النقال ذو التطبيقات التفاعلية في تنمية مهارات الترابط الرياضي لدي تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، وفي ضوء هذه النتيجة أوصى الباحث بضرورة استخدام التعلم النقال في جميع المراحل التعليمية، وخاصة المرحلة الإعدادية، وتدعيم محتوي كتب الرياضيات بالأنشطة التي تسهم في تنمية مهارات الترابط الرياضي لدي التلاميذ. الكلمات المفتاحية: التعلم النقال – التطبيقات التفاعلية – الترابط الرياضي. Research Abstract The aim of the current research is to Identify the effectiveness of the Mobile Learning Strategy with Interactive applications in developing some Mathematical Connection Skills Among middle school students. The research group consisted of 66 female students from the second grade of middle school at the schools.Ths od West Mansura Directorate. (Sandoub Girls' Middle School – Shajarat Al-Durr Girls' Middle School). They were divided into two groups: one experimental group that studied according to the mobile learning strategy, consisting of 34 students, and one control group that studied in the usual way, consisting of 32 students. The researcher prepared the experimental treatment materials, which included: the teacher's guide and the activity booklet according to the mobile learning strategy with interactive applications. Additionally, the research tool, represented by the mathematical connection skills test, was prepared. The research tool was applied pre- and post-intervention to both research groups to ensure the equivalence of the two groups and to verify the effectiveness of the strategy. The research results indicated the effectiveness of the mobile learning strategy with interactive applications in developing mathematical connection skills among second-year preparatory students. In light of this result, the researcher recommended the necessity of using mobile learning in all educational stages, especially the preparatory stage, and enhancing the content of mathematics books with activities that contribute to the development of mathematical connection skills among students. Keywords: Mobile learning - interactive applications - mathematical connection. | ||||
Keywords | ||||
...استخدام استراتيجيه التعلم النقال ذو التطبيقات التفاعليه لتنمية بعض مهارات الترابط الرياضى لدى تلاميذ مرحلة التعليم الاساسى. | ||||
Statistics Article View: 1 |
||||