استكشــاف أثــر عقليــة النمــو وفــاعليــة الــذات فــي التنبــؤ بالتحصيــل الــدراســي لطــلاب المــرحلــة الثــانــويــة The role of growth mindset and self-efficacy in predicting academic achievement among high school students | ||||
مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||||
Article 5, Volume 35, Issue 35.1, August 2025, Page 163-187 PDF (1.12 MB) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/jeor.2025.448386 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
عبدالله الحاتمي; ابراهيم حكمي | ||||
جامعة الملك عبدالعزيز | ||||
Abstract | ||||
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر عقلية النمو وفاعلية الذات في التنبؤ بالتحصيل الدراسي لطلاب المرحلة الثانوية. استخدم المنهج الوصفي التحليلي وتم اختيار عينة تتألف من (304) مشاركًا، من طلاب المرحلة الثانوية في محافظة الليث التابعة لمنطقة مكة المكرمة بالمملكة العربية السعودية. استخدم مقياس عقلية النمو، ومقياس فاعلية الذات، وقائمة لمطابقة التحصيل الدراسي لأفراد العينة. أظهرت النتائج أن عقلية النمو وفاعلية الذات يفسران معا ما مجموعه 6.8% من التحصيل الدراسي لطلاب المرحلة الثانوية في محافظة الليث، والباقي %93.2 يعود لعوامل أخرى. كما تمت صياغة معادلة الانحدار للتنبؤ بالتحصيل الدراسي بدلالة عقلية وفاعلية الذات. وأوصت الدراسة بالبحث عن أثر الفروق بين الأفراد (مثل الجنس أو المستوى الاقتصادي) في العلاقة بين عقلية النمو والتحصيل الدراسي، وكذلك في العلاقة بين فاعلية الذات والتحصيل الدراسي، والقيام بدراسة مقارنة للعلاقة بين عقلية النمو والتحصيل الدراسي الخاص بمواد دراسية معينة (علوم، رياضيات، لغة عربية). بالإضافة إلى دراسة فاعلية برنامج تدريبي لتعزيز عقلية النمو وفاعلية الذات في تحسين التحصيل الدراسي للطلاب ذوي التحصيل الدراسي المنخفض. This study aimed to reveal the effect of growth mindset and self-efficacy in predicting the academic achievement of secondary school students. The descriptive analytical method was used and a sample of (304) participants was selected from secondary school students in Al-Laith Governorate in the Makkah Al-Mukarramah Region in the Kingdom of Saudi Arabia. The Growth Mindset Scale, the Self-Effectiveness Scale, and an academic achievement list were used. The results showed that growth mindset and self-efficacy together explain 6.8% of the academic achievement of secondary school students in Al-Laith Governorate, and the remaining 93.2% is due to other factors. The regression equation was also formulated to predict academic achievement in terms of growth mindset and self-efficacy. The study recommended searching for the effect of differences between individuals (such as gender or economic level) on the relationship between growth mentality and academic achievement, as well as on the relationship between self-efficacy and academic achievement, and conducting a comparative study of the relationship between growth mindset and academic achievement for specific academic subjects (science, mathematics, language Arabic). In addition to studying the effectiveness of a training program to enhance the growth mindset and self-efficacy in improving the academic achievement of students with low academic achievement. Keywords: Growth mindset, Self-efficacy, Academic achievement. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: عقلية النمو، الكفاءة الذاتية، التحصيل الدراسي.Keywords: Growth mindset; Self-efficacy; Academic achievement | ||||
Statistics Article View: 2 PDF Download: 1 |
||||