الكتاتيب القرآنية ودورها في مواجهة التغريب | ||||
الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية | ||||
Volume 48, Issue 1, June 2025, Page 4347-4470 PDF (1.39 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/bfsa.2025.448660 | ||||
![]() | ||||
Abstract | ||||
الملخـص: الكتاتيب: جمع كُتَاب، والمراد به؛ المكتب الذي يحفظ فيه القرآن، والأصل فيه جمع كاتب ثم أطلق على المكان مجازا من إطلاق الحال وإرادة المحل، وقد كانت بيوت الصحابة ومن جاء بعدهم معاهد علم؛ ومدارس قرآن، كذلك كانت توجد الكتاتيب لتحفيظ القرآن، وتعليم القراءة والكتابة؛ وقد أنشئت هذه الكتاتيب في عهد مبكر، وكان لها آثارها العظيمة في حفظ القرآن الكريم واللغة العربية والدراسات الإسلامية، وقد كانت مصر- حرسها الله- بمدنها، وقراها، غاصة بالكتاتيب، وفيها حُفظ القرآن الكريم، وقد كانت هي الروافد التي تمد الأزهر الشريف بألوف الطلاب كل عام، والكثيرون من هؤلاء صاروا أئمة في الفقه والفتوى، والتفسير، والحديث، وعلوم اللغة واللسان، والعلوم العقلية والكونية، ولم تكن فائدتها تقف عند حد تحفيظ القرآن فحسب، بل كانت من أعظم الوسائل في تعليم القراءة والكتابة؛ وكذلك كانت تُعلَمُ فيها مبادئ الدين الإسلامي، ومبادئ الحساب، ومن ثم نرى أن الكتاتيب كانت أيضا من أعظم وسائل إزالة الأُمِيَة في التعليم والأخلاق، ولما أنشئت المدارس الأولية، ثم الإلزامية، بدأت الكتاتيب تضمحل شيئا فشيئا حتى أوشكت على الزوال، وتكاد تكون هذه الطريقة مندثرة اليوم في الديار المصرية بعد أن كانت هي السابقة في هذا المضمار، وقد كانت الديار المصرية زعيمة العالم الإسلامي في حفظ القرآن الكريم وإتقان قراءاته، وفي الكثرة الكاثرة من حفاظه وأهله، ومما يذكر بالاعتزاز والإكبار أن طريقة تحفيظ القرآن الكريم عن طريق الكتابة في الألواح والتصحيح على الفقيه، لا تزال في كثير من البلاد الإسلامية الشقيقة. لذلك يهدف البحث إلى أن تقوم إدارة شئون القرآن الكريم في الأزهر، ومجمع البحوث الإسلامية، ووزارة الأوقاف والمجلس الأعلى للشئون الإسلامية بوضع خطط مناسبة بوسائل تتوافق مع مستجدات العصر لإحياء هذه الكتاتيب، وعلى النهوض بجمعيات المحافظة على القرآن الكريم، والإكثار من دروس تحفيظ القرآن الكريم، وإنصاف القائمين على التحفيظ بها، وسد حاجاتهم، وإنشاء نقابة خاصة بمحفضي القرآن الكريم؛ حتى يقوموا بمهمتهم خير قيام. وفي ذلك دعم للوسطية والنأي بالشباب والناشئة عن الوقوع في براثن الأفكار والدعوات الضالة والإرهاب، كذلك تحصينٌ للمجتمع من هذه الأفكار وتماشيًا مع فطرة الإنسان، وإشباع ميوله الفطرية للتدين؛ مما يسهم في بناء الأمة دينيًا، ودنيويًا، وخُلُقيًا، واجتماعيًا. Abstract: The term "Kuttab" refers to a place where the Qur'an is memorized. The original term "Katib" (scribe) was used, and later the place was metaphorically named after the person (scribe) to refer to the location. The early houses of the companions of the Prophet (PBUH) and those who came after them were centers of learning, particularly for the Qur'an. The Kuttabs were established to teach and memorize the Qur'an, as well as to teach reading and writing. These Kuttabs were founded at an early period and had a profound impact on preserving the Qur'an, the Arabic language, and Islamic studies. In Egypt, these Kuttabs were widespread across cities and villages. They played a key role in preserving the Qur'an and served as essential feeder schools to Al-Azhar University, contributing thousands of students every year. Many of these students became eminent scholars in fiqh (Islamic jurisprudence), fatwa (legal rulings), tafseer (Qur'anic exegesis), hadith, language sciences, and rational and natural sciences. The Kuttabs did not only focus on memorizing the Qur'an, but also served as major centers for teaching literacy and foundational principles of Islam, including basic arithmetic. These Kuttabs were one of the most effective tools in reducing illiteracy and teaching both religious and moral education. However, with the establishment of primary and later mandatory schools, the role of Kuttabs began to decline and gradually faded, almost disappearing today. This method of education was once dominant in Egypt, making it a leader in the Islamic world in preserving and mastering the Qur'an, with an abundance of Hafiz (memorized Qur'an). It's worth noting with pride that the practice of memorizing the Qur'an using boards and correcting the student’s recitation under the supervision of a scholar continues in many sister Islamic countries. Thus, this research aims to recommend that the Administration of Qur'anic Affairs at Al-Azhar, the Islamic Research Academy, the Ministry of Awqaf (Religious Endowments), and the Supreme Council for Islamic Affairs develop appropriate plans and strategies to revive these Kuttabs, using methods that align with the challenges and innovations of the contemporary age. This should also involve supporting Quran preservation associations, expanding Qur'anic memorization lessons, and fairly compensating those who facilitate these efforts. Moreover, the establishment of a union for Qur'anic memorizers should be considered to ensure that they perform their duties efficiently. This will contribute to supporting the values of moderation, steering the youth and new generations away from misguided ideologies and terrorism, fortifying society against harmful ideas, and nurturing people's natural inclination toward spirituality. Ultimately, it will contribute to the moral, social, religious, and worldly development of the community. | ||||
Keywords | ||||
الكتاتيب– التلقين– الألواح– المواجهة- التغريبKuttabs; Memorization; Boards; Confrontation; Westernization | ||||
Statistics Article View: 10 PDF Download: 2 |
||||