أفضل الممارسات العالمية لتعزيز المسؤولية الاجتماعية داخل المؤسسات التعليمية Global Best Practices for Promoting Social Responsibility within Educational Institutions | ||
المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة | ||
Article 2, Volume 20, Issue 37, September 2025, Pages 1-27 PDF (814.67 K) | ||
Document Type: بحوث | ||
DOI: 10.21608/ijcte.2025.449698 | ||
Authors | ||
أحمد حسن أحمد الجعفري* 1; هيثم محمد إسماعيل الطوخي* 2; أبو النور مصباح أبو النور* 2 | ||
1السعوديه | ||
2کلية الدراسات العليا للتربية - جامعة القاهرة- القاهرة - مصر | ||
Abstract | ||
مستخلص: يهدف هذا البحث إلى التعرف على أفضل الممارسات العالمية لتعزيز المسؤولية الاجتماعية داخل المؤسسات التعليمية، وتسليط الضوء على كيفية الاستفادة منها في تنمية شعور الطلاب بالانتماء والمشاركة المجتمعية. استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لاستعراض النماذج الدولية مثل الولايات المتحدة، تركيا، ومصر، والتي أظهرت تجارب ناجحة في ترسيخ ثقافة المسؤولية الاجتماعية بين الطلاب. وأبرز البحث عناصر ومهام وأسس المسؤولية الاجتماعية، بالإضافة إلى خصائص الأفراد المسؤولين اجتماعيًا، وأوصى بدمج تلك القيم في المناهج الدراسية، وتنمية مهارات التفكير النقدي والمبادرة، وتوفير بيئة تعليمية تشجع على العمل التطوعي والتكافل، بما يدعم التنمية المستدامة ويحقق رؤية المجتمعات الحديثة في بناء مواطن صالح وفاعل. Abstract This research aims to identify the best global practices for promoting social responsibility within educational institutions and to highlight how these practices can be utilized in fostering students’ sense of belonging and community engagement. The researcher employed the descriptive-analytical method to review international models such as those of the United States, Turkey, and Egypt, which have demonstrated successful experiences in instilling a culture of social responsibility among students. The study highlighted the elements, tasks, and foundations of social responsibility, in addition to the characteristics of socially responsible individuals. It recommended integrating these values into curricula, developing critical thinking and initiative skills, and providing an educational environment that encourages volunteer work and solidarity. These efforts support sustainable development and align with the vision of modern societies in building responsible and active citizens. | ||
Keywords | ||
الكلمات المفتاحية:( المسؤولية الاجتماعية ، الممارسات العالمية ، المؤسسات التعليمية). Keywords: Social Responsibility; Global Practices; Educational Institutions( | ||
Statistics Article View: 21 PDF Download: 13 |