أثر الأنشطة المسرحية التفاعلية في تنمية مهارات جودة الحياة لدى الأطفال المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم The effect of Interactive theatrical activities on developing quality of life skills among learnable mentally handicapped children | ||||
المجلة العلمية لکلية التربية للطفولة المبکرة – جامعة المنصورة | ||||
Article 12, Volume 8, Issue 2, October 2021, Page 652-762 PDF (1.87 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/maml.2021.449889 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
فايزة أحمد عبد الرازق | ||||
جامعة المنصوؤة -كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم الاساسية | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث إلى بيان أثر الأنشطة المسرحية التفاعلية في تنمية مهارات جودة الحياة لدى الأطفال المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم، ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بإعداد مجموعة من المواد والأدوات، وقامت بتقنينها عِلْميًّا، ومن هذه الأدوات: استبانة مهارات جودة الحياة لدى الأطفال المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم، مقياس مصور لمهارات جودة الحياة الواجب تنميتها لدى هؤلاء الأطفال المعاقين عقليًّا متى كانوا قابلين للتعلم، بطاقة ملاحظة سلوكيات جودة الحياة مع الأنشطة المسرحية التفاعلية لهم. واستخدم البحث المنهج التجريبي، وقد تم تطبيق أدوات البحث على عينة قوامها (10) أطفال في مدرسة التربية الفكرية بمدينة المنصورة، وقسمت إلى مجموعة تجريبية قوامها (5) أطفال، وأخرى ضابطة قوامها (5) أطفال، وتم تطبيق الأدوات قبلياً وبعدياً على مجموعتي البحث. وأسفرت نتائج هذا البحث عن الآتي: فعالية الأنشطة المسرحية التفاعلية في تنمية بعض مهارات جودة الحياة لدى الأطفال المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم. إمكانية إدارج الأنشطة المسرحية التفاعلية ضمن مناهج تعليم الأطفال المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم. فعالية المعالجة التجريبية لأدوات البحث قبليًّا وبعديًّا. وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة باستخدام الأنشطة المسرحية التفاعلية في تنمية مهارات جودة الحياة لدى الأطفال المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم في ضوء انتشار ثقافة التحول الرقمي. الأنشطة المسرحية التفاعلية - الفئات الخاصة – مهارات جودة الحياة - المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم. The current research aimed to show the impact of interactive theatrical activities in developing the quality of life skills of mentally handicapped children who are able to learn, and to achieve this goal, the researcher has prepared a set of materials and tools and codified them scientifically, including: identifying the quality of life skills of mentally handicapped children who are able to learn, an illustrated measure of the quality of life skills to be developed among mentally handicapped children who are able to learn, a card to note the behaviors of quality of life with interactive theatrical activities for mentally handicapped children who are able to learn. The research used the experimental method, and the research tools were applied to a sample of (10) children in the School of Intellectual Education in Mansoura, and was divided into an experimental group of (5) children, and another control group of (5) children, and the tools were applied before and after to the two research groups. The results of this search revealed the following: The effectiveness of interactive theatrical activities in developing some quality of life skills for learnable mentally handicapped children. The possibility of including interactive theatrical activities within the curricula of teaching learnable mentally handicapped children. Effectiveness of experimental processing of research tools before and after. In light of the results, the researcher recommended the use of interactive theatrical activities in developing the quality of life skills of mentally handicapped children who are able to learn in light of the spread of the culture of digital transformation.. Within the framework of these results, the researcher recommended the use of interactive theatrical activities in developing the quality of life skills of mentally handicapped children who are able to learn in light of the spread of the culture of digital transformation. | ||||
Keywords | ||||
الأنشطة المسرحية التفاعلية - الفئات الخاصة; مهارات جودة الحياة - المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم. - Interactive Theatrical Activities. - Special needs. - Quality of Life Skills. - Learnable mentally handicapped people | ||||
Supplementary Files
|
||||
Statistics Article View: 17 PDF Download: 4 |
||||