كفاءة التمثيل المعرفي للمعلومات واستراتيجيات حل المشكلات لدى المجودين والمجددين من طلاب الجامعة .. | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 29, Issue 2.1, February 2023 PDF (1.73 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2023.450344 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
سعيد خيري زكي* | ||||
مدرس علم النفس التعليمي والإحصاء التربوي، كلية التربية بنين – جامعة الأزهر بالقاهرة | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث إلي فحص كفاءة التمثيل المعرفي للمعلومات واستراتيجيات حل المشكلات لدى المجودين والمجددين من طلاب الجامعة علي عينة بلغت (٤٦٠) طالباًK بمتوسط عمر زمني (۲۱,۸) وانحراف معياري (١,٧٥)، طُبقت عليهم مقياس كفاءة التمثيل المعرفي للمعلومات إعداد فتحي الزيات ( ٢٠٠٠)، واستبانة استراتيجيات حل المشكلات إعداد (Alessandro, et al., 2000) تعريب الباحث، ومقياس كيرتون1976) Kirton,) في التجويد والتجديد ترجمة (صفاء الأعسر، ۱۹۸۷)، وأوضحت نتائج البحث وجود فروق متوسطي درجات كل من المجودين والمجددين في كفاءة التمثيل المعرفي للمعلومات لصالح الطلاب المجددين، كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين المجودين والمجددين في كل من تكرار وفاعلية وسهولة تطبيق استراتيجية الإنتاج الحر للأفكار واستراتيجية التصور أو التخيل واستراتيجية التكامل بين عناصر المشكلة في حل المشكلات لصالح الطلاب المجددين، في حين وجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجودين والمجددين في كل من تكرار وفاعلية تطبيق استراتيجية المحاكاة أو التشابه في حل المشكلات الصالح الطلاب المجودين. Cognitive Representation Efficiency and Problem-Solving Strategies Among Adaptors and Innovators in University Students. Abstract This study aimed to examine the efficiency of cognitive representation of information and the use of problem-solving strategies among adaptors and innovators in a sample of university students (N = 460), with a mean age of 21.8 years (SD = 1.75). Participants completed the Cognitive Representation Efficiency Scale (Zayat, 2000), the Problem-Solving Strategies Inventory (Alessandro et al., 2000; translated by the researcher), and the Kirton Adaption-Innovation Inventory (Kirton, 1976; Arabic version by Al-Asser,1987). The findings revealed significant differences in the mean scores of adaptors and innovators in cognitive representation efficiency, in favor of innovators. Additionally, statistically significant differences were found between the two groups in the frequency, effectiveness, and ease of application of the following problem-solving strategies: idea fluency, mental imagery, and integrative thinking—again favoring innovators. Conversely, adaptors outperformed innovators in the frequency and effectiveness of the simulation or analogy strategy. | ||||
Keywords | ||||
Keywords: Cognitive representation efficiency; Problem-solving strategies; Adaptors; Innovators; University students كلمات مفتاحية: كفاءة التمثيل المعرفي للمعلومات- استراتيجيات حل المشكلات; المجودين- المجددين- طلاب الجامعة | ||||
Statistics Article View: 11 PDF Download: 1 |
||||