تجليات الذكاء الاصطناعي في نصوص المسرح المصري المعاصر دراسة في أعمال "محمد علي عبد الهادي" Artificial Intelligence in Contemporary Egyptian Theatrical Texts A Study of the Works of " Muhammad Ali Abdel Hadi" | ||||
المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||||
Volume 21, Issue 21, June 2025, Page 2852-2893 PDF (1.19 MB) | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/sjsep.2025.409003.1320 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
سالي جمال فيشا ![]() | ||||
مدرس المسرح بقسم الإعلام التربوي كلية التربية النوعية -جامعة طنطا | ||||
Abstract | ||||
تهدف الدراسة إلى رصد تطور منظومة الذكاء الاصطناعي كظاهرة معرفية وتطبيقية، وتحليل كيفية توظيفه داخل النص المسرحي من خلال دراسة نماذج مختارة من أعمال الكاتب "محمد علي عبد الهادي"، وذلك عبر الكشف عن آليات حضور الذكاء الاصطناعي في البناء الدرامي، وتتبع التأثير المتبادل بين هذه التقنية والذات الإنسانية، بما يعكس التحولات التي تفرضها التكنولوجيا على المجتمع والوعي الإنساني. وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: رَصَدَ الكاتب من خلال النصوص ـــ عينة الدراسة ـــ مجموعة من السمات والخصائص للروبوتات، مثل: العمل المستمر دون كلل أو ملل، والانضباط والدقة، وقلة الاحتياج إلى الطاقة والطعام، وقلة الاحتياج إلى موارد الطاقة، وعدم التأثر بالمشاعر، أو العلاقات الإنسانية. تُجسد النصوص كافة ـــ عينة الدراسة ـــ تصورًا "ديستوبيًا" يحذر من مستقبل اصطناعي بارد، تُهمش فيه الإنسانية لصالح منظومة الإنتاج والآلة، وتستبدل بالحياة الواقعية أخرى افتراضية. تجلت مظاهر الواقع الافتراضي في كل من نصي: "أمي واقع افتراضي"، و"الحياة الثانية"؛ حيث يعكس كلٌ منهما الآثار السلبية لتقنيات الواقع الافتراضي المرتبطة بالذكاء الاصطناعي، وتحولها من أدوات تواصل إلى بدائل اصطناعية زائفة تُبدد الواقع الحقيقي، وتؤدي إلى تآكل العلاقات الإنسانية. لم يُقدَّم المكان في النصوص ـــ محل الدراسة ـــ بوصفه خلفية محايدة للأحداث، بل وُظِّف كعنصر يحمل دلالات رمزية ونفسية أسهمت في تعميق البنية الدرامية، وكشف الأبعاد الشعورية والصراعية للشخصيات في تعاملها مع الذكاء الاصطناعي. This study aims to trace the development of artificial intelligence as both a cognitive and applied phenomenon, and to analyze its employment within theatrical texts by examining selected works of the playwright Mohamed Ali Abdel Hady. The study seeks to uncover the mechanisms of AI presence in dramatic structure and explore the reciprocal influence between this technology and the human self, reflecting the transformations imposed by technology on society and human consciousness. The study reached several key findings, including: The playwright, through the sample texts, identified a range of characteristics and features of robots, such as continuous work without fatigue, discipline and precision, minimal need for energy and food, and lack of emotional response or human relationships. All sample texts portray a dystopian vision warning of a cold, artificial future in which humanity is marginalized in favor of machinery and production systems, and real life is replaced by a virtual one. Aspects of virtual reality were clearly manifested in the plays "My Mother: A Virtual Reality" and "The Second Life", both of which reflect the negative consequences of virtual reality technologies associated with AI, showing how they shift from tools of communication to false substitutes that erode real human experiences and relationships. The setting in the studied texts was not presented as a neutral backdrop for events, but rather was used as a symbolic and psychological element that deepened the dramatic structure and revealed emotional and conflict-driven dimensions of the characters’ interactions with AI. | ||||
Keywords | ||||
الذكاء الاصطناعي ــــ نصوص المسرح المصري المعاصر ــــ محمد علي عبد الهادي Artificial Intelligence; Contemporary Egyptian Theatre Texts; Mohamed Ali Abdel Hady | ||||
Statistics Article View: 12 PDF Download: 6 |
||||