تـأثيـر العوامل البيئية والأسريـة على المشكلات السلوكيـة لـدى الأطفـال ذوي اضطـراب طيف التوحـد: مراجعة منهجيـة The Impact of Environmental and Family Factors on Behavioral Problems in Children with Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review | ||||
مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||||
Volume 36, Issue 36.1, September 2025, Page 81-99 PDF (1.1 MB) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/jeor.2025.450782 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
عائشة الزبيدي; منى سليماني![]() | ||||
كلية التـربيـة - جـامعـة المـلك عبـد العـزيـز | ||||
Abstract | ||||
تهدف هذه الدراسة إلى إجراء مراجعة منهجية للأدبيات العلمية المنشورة بين عامي 2018 و2024 حول تأثير العوامل البيئية والأسرية على المشكلات السلوكية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في المملكة العربية السعودية. استندت المراجعة إلى منهجية PRISMA، وشملت عملية البحث قواعد بيانات عربية مثل الباحث العلمي، ودار المنظومة، والمكتبة الرقمية السعودية، بالإضافة إلى قواعد بيانات عالمية مثل Google Scholar وResearch Gate. وبعد تطبيق معايير التضمين والاستبعاد، تم اختيار 12 دراسة تناولت موضوع العلاقة بين البيئة والأسرة والسلوكيات غير التكيفية لدى هذه الفئة. كشفت نتائج التحليل أن العوامل البيئية، مثل البيئة الصفية والمثيرات الحسية والروتين اليومي، والعوامل الأسرية، كأنماط التربية والمناخ العاطفي والدعم النفسي، تمثل محددات جوهرية في تفسير حدة المشكلات السلوكية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد. كما أظهرت النتائج وجود قصور في أدوات التقييم العربية المخصصة للدراسات الوصفية، وضعفًا في خدمات الدعم الأسري والإرشاد. وتبرز أهمية النتائج في توجيه صانعي السياسات والممارسين إلى تطوير تدخلات بيئية وأسرية تراعي الخصائص الفردية والسياق الثقافي، بما يسهم في الحد من السلوكيات غير التكيفية وتعزيز جودة الحياة لدى الأطفال وأسرهم. This study aims to conduct a systematic review of the scientific literature published between 2018 and 2024 on the impact of environmental and family factors on behavioral problems in children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in Saudi Arabia. The review followed the PRISMA methodology, and the search process included Arabic databases such as Al-Bahith Al-Ilmi, Dar AlMandumah, and the Saudi Digital Library, in addition to global databases such as Google Scholar and ResearchGate. After applying inclusion and exclusion criteria, 12 studies addressing the relationship between environmental and family factors and maladaptive behaviors in this population were selected. The analysis revealed that environmental factors—such as classroom setting, sensory stimuli, and daily routines—and family factors—such as parenting styles, emotional climate, and psychological support—are key determinants in explaining the severity of behavioral problems in children with ASD. The findings also highlighted a lack of Arabic assessment tools tailored for descriptive studies and identified weaknesses in family support and counseling services. These results underscore the importance of guiding policymakers and practitioners toward the development of culturally sensitive and individualized environmental and family interventions that contribute to reducing maladaptive behaviors and enhancing the quality of life for children and their families. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: الأطفال ذوو اضطراب طيف التوحد، العوامل البيئية، العوامل الأسرية، المشكلات السلوكية، مراجعة منهجية.Keywords: Children with Autism S; Environmental Factors; Family Factors; Behavioral Problems; Systematic Review | ||||
Statistics Article View: 5 |
||||