الاضطرابات الحسية لدى الافراد ذوي اضطراب طيف التوحد وطرق التعامل معها ممن وجهة نظر الأمهاتSensory Disorders in Individuals with Autism Spectrum Disorder and Ways of Coping with Them from the Mothers' Perspective | ||||
مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||||
Volume 36, Issue 36.1, September 2025, Page 101-137 PDF (1 MB) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/jeor.2025.450783 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
رغد البشري; سلوى خشيم | ||||
كلية التربية- جامعة جدة | ||||
Abstract | ||||
تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن الاضطرابات الحسِّيَّة لدى الأفراد ذوي اضطراب طيف التوحُّد وطرق التعامل معها من وجهة نظر الأمهات، حيث تؤثِّر الاضطرابات الحسية على عملية دمجهم في المجتمع. ولتحقيق ذلك؛ استخدمت الباحثة المنهج النوعي ذا التصميم السَّرْدي، من خلال إجراء المقابلات الفردية شبْه المنظَّمة كأداةٍ لجمع البيانات، مع سبع مشارِكات من أمهات الأفراد ذوي اضطراب طيف التوحُّد، ممَّن تتراوح أعمار أبنائهن ما بين (٣-١٣) عامًا، والملتحقين بمراكز التربية الخاصة، ومدارس التعليم الخاص بمنطقة مكة المكرمة. أسفرت النتائج عن معرفة أنواع الاضطرابات الحسِّيَّة، تأثير الاضطرابات الحسية، أسباب الاضطرابات الحسية، طرق التعامل مع الاضطرابات الحسية، والاقتراحات. وأوصت الدراسة ببناء منصَّة إلكترونية خاصة بالاضطرابات الحسية ومزوَّدة بكافَّة المعلومات المطلوبة التي تساعد الأمهات والأُسَر في كيفية التعامل المناسِب مع أبنائهن، والتعاون بين الجهات التعليمية والترفيهية في تخصيص أيام محدَّدة لأفراد ذوي اضطراب طيف التوحُّد ممَّن لديهم اضطرابات حسِّيَّة وتكييف البيئة لهم والمساعدة في عملية دمجهم بالمجتمع. The current study aims to explore sensory disturbances among individuals with autism spectrum disorder (ASD) and the ways in which mothers address these challenges, as such disturbances affect their integration into society. To achieve this goal, the researcher adopted a qualitative approach with a narrative design, utilizing semi-structured individual interviews as the data collection tool. The interviews were conducted with seven mothers of children with ASD, whose ages ranged from 3 to 13 years, and who were enrolled in special education centers and private schools in the Makkah region. The results revealed an awareness of the types, impacts, and causes of sensory disturbances, as well as strategies for addressing them and additional suggestions. The study recommended the development of an electronic platform dedicated to sensory disorders, equipped with all necessary information to support mothers and families in appropriately managing their children. It also emphasized the importance of collaboration between educational and recreational entities to allocate specific days for individuals with ASD who experience sensory disorders, adapt the environment for them, and support their integration into society. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: الاضطرابات الحسِّيَّة، اضطراب طيف التوحُّد، البحث النوعيKeywords: Sensory disturbances; autism spectrum disorder; qualitative research | ||||
Statistics Article View: 4 PDF Download: 4 |
||||