العلاقـة بيـن الإرشـاد باللعب وتحسيـن المهارات الاجتماعيَّـة لـدى عينة من أطفـال ما قبـل المدرسة في محافظـة عمّـان"The relationship between play counseling and the Improve Social Skills among a sample of pre-school children in Amman Governorate . | ||||
مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||||
Volume 36, Issue 36.1, September 2025, Page 139-163 PDF (1.01 MB) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/jeor.2025.450784 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
سوزان بشناق; صالح الخوالدة | ||||
جــامعــة العلــوم العالميــة الإســـلاميَّــــــة | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى العلاقة بين الإرشاد باللعب وتحسين المهارات الاجتماعيَّة لدى عينة من أطفال ما قبل المدرسة في محافظة عمّان، وتكونت عينة الدراسة من (20) طفلًا وطفلة من أطفال ما قبل المدرسة المسجلين في مرحلة رياض الأطفال في مدارس (أكاديميَّة مدى الدولية "3")، التابعة لمديرية تربية (لواء وادي السير)، حيث تمَّ استخدام مقياس (المهارات الاجتماعية) من إعداد وتطوير الباحثة، وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة عند مستوى الدلالة ( = 0.05) لدرجات أطفال ما قبل المدرسة في محافظة عمّان في مقياس المهارات الاجتماعيَّة في التطبيقين القبلي والبعدي، حيث جاءت الفروق لصالح التطبيق البعدي، وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة تطبيق البرنامج على نطاق أوسع في (رياض الاطفال والصفوف الثلاث الأولى)، أيضًا أوصت بتصميم برامج قائمة على اللعب وطرق الأرشاد به تتناسب مع الفئات العمرية المختلفة كذلك. The aim of the current study is to identify the relationship between play guidance and the improvement of social skills among a sample of preschool children in Amman Governorate. The study sample consisted of (20) preschool children, both male and female, enrolled in kindergarten at (Mada International Academy “3”) Schools, affiliated with the Wadi Al-Seer District Education Directorate. The social skills scale (prepared by the researcher) was used, The study results revealed statistically significant differences ( = 0.05) in the scores of preschool children in Amman Governorate on the social skills scale in both the pre- and post-tests. The differences favored the post-test. In light of the results, the study recommended the need to implement the program on a wider scale (in schools and kindergartens) and to design play programs based on guidance that are appropriate for different age groups. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحيَّة: الإرشاد باللعب، المهارات الاجتماعية، أطفال ما قبل المدرسة، مُحافظة عمّان. Keywords: Play guidance; social skills; preschool children; Amman Governorate | ||||
Statistics Article View: 5 PDF Download: 2 |
||||