فـــاعليــــــة برنـــامـــج تـــدريبــــــي في تحســـين مستــــــوى مـــا وراء المزاج وأثـــره على المستـــوى الأكاديمـــي لـدى عينـة مـن طـالبــات المـرحلـة الثـانــويـة The Effectiveness of a Training Program in Improving the Level of Meta-Mood and Its Impact on Academic Level among a Sample of Secondary Stage Female Students | ||||
مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||||
Volume 36, Issue 36.1, September 2025, Page 165-218 PDF (2 MB) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/jeor.2025.450785 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
شادن الرشودي; جمال جادو | ||||
كليـة اللغات والعلوم الإنسانية بجامعة القصيـم | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج تدريبي في تحسين مستوى ما وراء المزاج لدى طالبات المرحلة الثانوية بمدينة بريدة بمنطقة القصيم في المملكة العربية السعودية، والكشف عن أثر البرنامج التدريبي على المستوى الأكاديمي لطالبات المرحلة الثانوية، تكونت عينة الدراسة الأساسية من (329) طالبة من طالبات المرحلة الثانوية بمدينة بريدة، في حين تكونت عينة الدراسة التجريبية من (8) طالبات تم اختيارهن من الإرباعي الأدنى على مقياس سمة ما وراء المزاج المستخدم في الدراسة، ولديهن مستوى متوسط أو منخفض في التحصيل الدراسي، تكونت أدوات الدراسة من مقياس سمة ما وراء المزاج للمراهقين والراشدين (TMMS) إعداد سالوفي وآخرون Salovey et al. (1995)، وأعد النسخة العربية وقام بتقنينها على البيئة المصرية علاء الدين كفافي وفؤاد الدواش (2006)، والبرنامج التدريبي لتحسين سمة ما وراء المزاج بالاستناد الى نموذج سالوفي وزملائه (1995) (إعداد الباحثين)، توصلت نتائج الدراسة إلى وجود مستوى مرتفع في سمة ما وراء المزاج لدى عينة الدراسة، كما أشارت النتائج إلى فعالية البرنامج التدريبي المستخدم في تحسين سمة ما وراء المزاج وهذا التحسن أثر بدوره في تحسين المستوى الأكاديمي للطالبات عينة البرنامج التدريبي، وأوصت الدراسة بتطبيق البرامج المستندة الى الذكاء العاطفي ضمن البرامج الإرشادية التي تقدمها المرشدات في المدارس لمعالجة التحديات المدرسية والاجتماعية، وتناول مفهوم ما وراء المزاج بالمزيد من البحث وعلاقته بالعديد من المفاهيم النفسية التي ترتبط بالعملية التعليمية والمتعلمين. The current study aimed to evaluate the effectiveness of a training program in enhancing the meta-mood among secondary school students in the city of Buraidah, Qassim, in the Kingdom of Saudi Arabia, and to examine the impact of the training program on the academic level of secondary school students. The sample of the basic study consisted of (329) female students from secondary school students in the city of Buraidah, while the experimental group consisted of (8) female students who were selected from the lower end of the score distribution on the meta-mood scale and who exhibited average or low levels of academic achievement. The study tools included the Trait Meta-Mood Scale for Adolescents and Adults (TMMS) prepared by Salovey et al. (1995), and the Arabic version adapted by Alaa El-Din Kafafi and Fouad Al-Dawash (2006), standardized for the local context. The training program to improve the Meta-Mood trait was developed by the researchers based on Salovey et al. (1995) model. The results indicated a high level of the meta-mood trait among the sample. They also confirmed the effectiveness of the training program in enhancing the meta-mood trait and improving academic level among the sample. The study recommended using emotional intelligence programs in school counseling to manage academic and social challenges. It also suggested further research on meta-mood and its relationship to the educational process and learners. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: ما وراء المزاج- برنامج تدريبي- المستوى الأكاديمي.Keywords: Trait Meta-Mood; Training Program; Academic level | ||||
Statistics Article View: 5 PDF Download: 2 |
||||