دور التحـول الرقمـي في التعليـم على تنميـة الثقافـة الرقميــة لــدى الطالبـات ذوات صعوبــات التعلـم مــن وجهــة نظــر معلمــاتهـــن The Role of Digital Transformation in Education on The Development of Digital Culture Among Students with Learning Difficulties from Their Teachers’ Point of View | ||||
مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||||
Volume 36, Issue 36.1, September 2025, Page 247-290 PDF (1.72 MB) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/jeor.2025.450787 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
اضواء الحربي; لجين سندي | ||||
كليـة التـربيـة، جامعـة المـلك عبــد العـزيـز | ||||
Abstract | ||||
تهدف الدراسة إلى التعرف على دور التحول الرقمي في تنمية الثقافة الرقمية لدى الطالبات ذوات صعوبات التعلم من وجهة نظر معلماتهن، وتكونت عينة الدراسة من (53) معلمة من معلمات صعوبات التعلم من مدارس التعليم العام والخاص الملحقة بها برامج صعوبات التعلم بمدينة جدة. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وطبقت الاستبانة الإلكترونية كأداة رئيسية لجمع البيانات. وأظهرت نتائج الدراسة أن التحول الرقمي له دور بدرجة كبيرة جداً في تنمية الثقافة الرقمية لدى الطالبات ذوات صعوبات التعلم من وجهة نظر معلماتهن، حيث بلغ متوسط موافقتهن على عبارات محور دور التحول الرقمي في تنمية الثقافة الرقمية لدى الطالبات ذوات صعوبات التعلم (3.27من 4.00) وتشير هذه النتيجة إلى أهمية التحول الرقمي ودوره الإيجابي في تعزيز مهارات الوصول السهل للمعلمة من خلال ما توفره من برامج وتطبيقات تسهم في زيادة قدرات الطالبات ذوات صعوبات التعلم على الوصول إلى المعلمة والاستفسار منها عما تريد معرفته بسهولة ويسر. كما توصلت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً في استجابات أفراد الدراسة من المعلمات نحو دور التحول الرقمي في تنمية الثقافة الرقمية لدى الطالبات ذوات صعوبات التعلم باختلاف متغير جهة العمل، حيث أن قيمة مستوى الدلالة بلغت (0.695) وهي قيمة أكبر من (0.05) وغير دالة إحصائياً، بالإضافة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً في استجابات أفراد الدراسة من المعلمات نحو دور التحول الرقمي في تنمية الثقافة الرقمية لدى الطالبات ذوات صعوبات التعلم باختلاف متغير سنوات الخبرة، حيث أن قيمة مستوى الدلالة بلغت (0.105) وهي قيمة أكبر من (0.05) وغير دالة إحصائياً. The study aims to identify the impact of digital transformation on developing digital culture among female students with learning difficulties from the perspective of their teachers. The study sample consisted of (53) female learning difficulties teachers from public and private schools with learning difficulties programs in Jeddah. The study followed the descriptive survey method, and an electronic questionnaire was distributed. The results of the study showed that digital transformation has a very significant role in developing digital culture among female students with learning difficulties from the teachers' perspective, as their average agreement with the statements regarding the role of digital transformation in developing digital culture among female students with learning difficulties was (3.27 out of 4.00). This result indicates the importance of digital transformation and its positive role in enhancing the skills of easy access to the teacher through the programs and applications it provides that contribute to increasing the ability of students with learning difficulties to reach the teacher and inquire about what they want to know easily and conveniently. The results also showed that there were no statistically significant differences in the responses of the study members from the teachers towards the role of digital transformation in developing the digital culture among female students with learning difficulties according to the variable of the employer, as the value of the significance level reached (0.695), which is a value greater than (0.05) and not statistically significant. In addition, there were no statistically significant differences in the responses according to the years of experience variable, as the value of the significance level reached (0.105), which is a value greater than (0.05) and not statistically significant. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: التحول الرقمي، الثقافة الرقمية، صعوبات التعلم، التعليمKey words: Digital Transformation; Digital Culture; Learning Disabilities; Education. | ||||
Statistics Article View: 3 PDF Download: 2 |
||||