أثر الغياب المتكرر على التحصيل الدراسي لطالبات المرحلة الثانوية بجدة (دراسة تطبيقية) | ||||
المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Volume 80, Issue 1, June 2025, Page 91-122 PDF (1.9 MB) | ||||
DOI: 10.12816//ijeps.2025.450948 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
مها محماس العتيبي* ; بدرية حمدان الفارسي* ; جود منور السلمي* ; دانه محمد عبد الله* ; صبا حسام السلمي* ; طيف محمد العلاسي* ; فجر بدر المطيري* | ||||
إدارة تعليم البنات بمحافظة جدة مكتب تعليم / الحمدانية الثانوية / الثانية والعشرون | ||||
Abstract | ||||
الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى استقصاء أثر الغياب المتكرر على مستوى التحصيل الدراسي لدى طالبات المرحلة الثانوية بمدينة جدة، مع تحديد العوامل الاجتماعية والاقتصادية والنفسية التي تسهم في هذه الظاهرة، واقتراح استراتيجيات للحد منها. اعتمدت الباحثات المنهج الوصفي التحليلي باستخدام الاستبانة كأداة رئيسة لجمع البيانات من عينة قصدية مكونة من (155) طالبة من الثانوية الثانية والعشرون بجدة، بالإضافة إلى الاستعانة بآراء التربويين وأولياء الأمور. وقد تمت معالجة البيانات باستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS) للتحقق من صدق الأداة وثباتها واستخلاص النتائج ، وأظهرت نتائج الدراسة أن الغياب المتكرر ينعكس سلبًا على التحصيل الدراسي، حيث يؤدي إلى تراكم الدروس، وتراجع المستوى الأكاديمي، وضعف القدرة على متابعة المنهج، فضلاً عن انخفاض الحافزية للتعلم وزيادة الاعتماد على الدروس الخصوصية. كما بينت النتائج أن العوامل الأكثر تأثيرًا في الغياب تمثلت في سوء الحالة النفسية للطالبات، والمشكلات الأسرية، وبعد المدرسة عن مكان السكن، وضعف الحالة الصحية، إلى جانب شعور الطالبات بالملل من الدراسة، وأشارت الدراسة إلى أن من أبرز الاستراتيجيات الفعالة للحد من ظاهرة الغياب: تنويع الأساليب التعليمية وتوظيف الوسائل الحديثة في التدريس، تنظيم أنشطة وبرامج ترفيهية محفزة، عقد جلسات توعية لأولياء الأمور، تقليل الضغوط الدراسية، وتعزيز الدافعية الداخلية لدى الطالبات، وخلصت الدراسة إلى أن الغياب المتكرر يمثل تحديًا تربويًا له انعكاسات سلبية على المستوى الفردي والمجتمعي، وأن معالجته تتطلب شراكة فاعلة بين الأسرة والمدرسة والمجتمع المحلي. وتوصي الدراسة بتعزيز التواصل المستمر بين البيت والمدرسة، وتوفير بيئة تعليمية جاذبة تراعي الجوانب النفسية والاجتماعية للطالبات، إلى جانب تشجيع الدراسات المستقبلية التي تتناول آليات تنمية الدافعية الأكاديمية وتطوير استراتيجيات تعليمية مبتكرة. Abstract: This study aims to investigate the impact of frequent absences on the academic achievement of female secondary school students in Jeddah. It also identifies the social, economic, and psychological factors contributing to this phenomenon and proposes strategies to mitigate it. The researchers adopted a descriptive-analytical approach, using a questionnaire as the primary tool to collect data from a purposive sample of (155) female students from the twenty-second secondary school in Jeddah. The data were also obtained from educators and parents. The data were processed using the statistical program (SPSS) to verify the validity and reliability of the tool and extract conclusions. The study results showed that frequent absences negatively impact academic achievement, leading to a buildup of lessons, a decline in academic performance, and a weakened ability to follow the curriculum. This is in addition to a decrease in motivation to learn and an increased reliance on private lessons. The results also showed that the most influential factors influencing absenteeism were poor psychological state of female students, family problems, the distance of the school from their place of residence, poor health, and students feeling bored with their studies. The study indicated that the most effective strategies for reducing absenteeism include diversifying educational methods and employing modern teaching methods, organizing stimulating recreational activities and programs, holding awareness sessions for parents, reducing academic pressures, and enhancing female students' intrinsic motivation. The study concluded that frequent absenteeism represents an educational challenge with negative repercussions at the individual and societal levels, and that addressing it requires an effective partnership between the family, the school, and the local community. The study recommends enhancing ongoing communication between home and school and providing an attractive learning environment that takes into account the psychological and social aspects of female students. It also encourages future studies that address mechanisms for developing academic motivation and innovative educational strategies. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية : الغياب المتكرر ; التحصيل الدراسي; طالبات المرحلة الثانوية ; جدة; دراسة تطبيقية. Keywords: Frequent absence; Academic achievement; High school female students; Jeddah; Applied study | ||||
Statistics Article View: 13 PDF Download: 2 |
||||