برنامج إرشادي نفسي رياضي مقترح لخفض التنمر الإلكتروني لطلاب كلية التربية الرياضية | ||||
مجلة علوم الرياضة وتطبيقات التربية البدنية | ||||
Volume 35, Issue 1, April 2025, Page 280-311 PDF (936.53 K) | ||||
Document Type: المقالات البحثیة الأصلیة | ||||
DOI: 10.21608/sjph.2025.380065.1238 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
وهيب رمضان ياسين السيد ![]() ![]() | ||||
1أستاذ مساعد بقسم علم النفس الرياضي كلية التربية الرياضية جامعة المنصورة | ||||
2مدرس بقسم العلوم التربوية والنفسية الرياضية كلية التربية الرياضية جامعة جنوب الوادي | ||||
Abstract | ||||
أستهدف البحث وضع برنامج إرشادي نفسي رياضي مقترح لخفض التنمر الإلكتروني لطلاب كلية التربية الرياضية, استخدم الباحثان المنهج التجريبي لملائمته لطبيعة البحث, اشتمل مجتمع البحث طلاب الفرقة الأولي بكلية التربية الرياضية بجامعة المنصورة والبالغ عددهم(1143), قام الباحثان باختيار عينة عمدية قدرها (80) طالب ,منهم(24) طالب عينة أساسية تم تقسيمهم الى مجموعتين إحداهما ضابطة وقوامها(12) طالب ، والاخرى تجريبية وقوامها (12) طالب,(56) طالب عينة استطلاعية, كانت أهم النتائج وجود فروق بين القياس القبلي والقياس البعدي في محوري(الاستهزاء وتشوية السمعة) (الازعاج وانتهاك الخصوصية) للمجموعة الضابطة لصالح القياس البعدي, عدم وجود فروق بين القياس القبلي والقياس البعدي في محوري(التهديد والاهانة) (الاقصاء) للمجموعة الضابطة, وجود فروق بين القياس القبلي والقياس البعدي في جميع محاور مقياس التنمر الإلكتروني للمجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي, وجود فروق بين المجموعتين ( الضابطة – التجريبية ) في القياس البعدي في (محاور مقياس التنمر الإلكتروني) لصالح المجموعة التجريبية, وكانت أهم التوصيات ضرورة تطبيق مقياس التنمر الإلكتروني على طلاب الجامعات للكشف عن ظاهرة التنمر الإلكتروني, تطبيق البرنامج الإرشادي النفسي الرياضي المقترح على الطلاب الذين يتصفون بالتنمر الإلكتروني في الجامعات, زيادة الوعي المجتمعي من خلال وسائل الإعلام بمشكلة التنمر الإلكتروني وطرق مواجهته, تطبيق البرنامج الإرشادي النفسي الرياضي المقترح لخفض حدة التنمر الإلكتروني على طلاب كلية التربية الرياضية, ضرورة وضع لوائح وأنظمة وجهات رقابية على وسائل التواصل الإلكتروني المختلفة بهدف ضبط طرق استخدامها ومحاسبة كل من يستخدمها بطرق غير لائقة, تفعيل دور المؤسسات التعليمية والتربوية لنشر طرق الحماية من التنمر الإلكتروني . " A proposed sports psychology guidance program to reduce cyberbullying for students in the College of Physical Education" The research aimed to develop a proposed sports psychological guidance program to reduce cyberbullying for students of the Faculty of Physical Education. The researchers used the experimental method for its suitability to the nature of the research. The research community included first-year students at the Faculty of Physical Education at Mansoura University, numbering (1143). The researchers selected a deliberate sample of (80) students, of whom (24) students were the basic sample. They were divided into two groups, one of which was a control group consisting of (12) students, and the other was an experimental group consisting of (12) students, (56) students were a survey sample. The most important results were the presence of differences between the pre-measurement and post-measurement in the axes (mockery and defamation) (harassment and violation of privacy) for the control group in favor of the post-measurement. There were no differences between the pre-measurement and post-measurement in the axes (threat and insult) (exclusion) for the control group. There were differences between the pre-measurement and post-measurement in all axes of the cyberbullying scale for the experimental group in favor of the post-measurement. There were differences between the two groups (control - experimental) in the measurement. The post-test (axes of the cyberbullying scale) was used in favor of the experimental group. The most important recommendations were the need to implement the cyberbullying scale on university students to detect the phenomenon of cyberbullying; implement the proposed sports psychological counseling program on university students who exhibit cyberbullying behavior; increase community awareness through the media about the problem of cyberbullying and ways to address it; implement the proposed sports psychological counseling program to reduce the severity of cyberbullying among students in the College of Physical Education; establish regulations, systems, and oversight bodies for various electronic communication platforms to control their use and hold accountable anyone who uses them inappropriately; and activate the role of educational and pedagogical institutions in disseminating protection methods against cyberbullying. Keywords: cyberbullying_counseling program_collegeof physical education students. | ||||
Keywords | ||||
برنامج إرشادي نفسي رياضي; خفض; التنمر الإلكتروني; طلاب; التربية الرياضية | ||||
Statistics Article View: 3 PDF Download: 1 |
||||