"النوستالجيا وتمثلاتها في المسرح المصري الحديث" قراءه في مسرحية:"أهل الكهف" لـ"توفيق الحكيم" | ||
المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||
Volume 20, Issue 20, December 2024, Pages 3405-3446 PDF (636.14 K) | ||
Document Type: أبحاث علمیة | ||
DOI: 10.21608/sjsep.2025.418154.1330 | ||
Author | ||
هـالة فـوزي عبـد الخـالق* | ||
أستاذ المسرح المساعد بقسم الإعلام التربوي كلية التربية النوعية ـ جامعة طنطا | ||
Abstract | ||
يهدف هذا البحث إلى دراسة ملامح "النوستالجيا"، وتمثلاتها في المسرح المصري الحديث بوصفها ظاهرة جمالية وفكرية تعبر عن علاقة الإنسان بالزمن وصراعه مع الحاضر في ضوء استدعاء الماضي، وذلك بالتطبيق على مسرحية: "أهل الكهف" لـ "توفيق الحكيم" (عينة الدراسة)، وقد اعتمدت الباحثة على المنهج البنيوي كمنهج للدراسة. وتمثل مسرحية "أهل الكهف" عينة ثرية، لكونها تعكس بوضوح الحنين إلى الماضي عبر الشخصيات التي تواجه مأزق التكيف مع واقع جديد يفتقد ملامح عالمها الأول. ومن أهم نتائج هذه الدراسة: - أظهر التحليل أنّ مسرحية "أهل الكهف" لـ"توفيق الحكيم" استوعبت أنماطًا متعدّدة من "النوستالجيا" تتقاطع فيما بينها، أبرزها: "النوستالجيا الترميمية، والتأملية، والتاريخية، والثقافية والدينية"؛ مما يؤكد تمكن الكاتب، وقدرته على توظيف الأنماط المتعددة للنوستالجيا في بنية النص الدرامي، وقدرتها على بلورة الهدف الرئيس للمسرحية. - اتضح أن البناء الدرامي للمسرحية يقوم على حبكة دائرية متوازية تبدأ بالصحوة من الكهف، وتنتهي بالعودة إليه، هذه الدائرية تعكس طبيعة "النوستالجيا" التي لا تدفع إلى المستقبل، بل تعيد الشخصيات إلى نقطة البداية في دائرة مغلقة من الحنين المستحيل. كشفت الدراسة أن الصراع في "أهل الكهف" يتخذ أبعادًا متداخلة تتضح من خلال: الصراع الديني، والعاطفي، والزمني، والنفسي، والوجودي، والسلطوي، والحضاري. وتظهر "النوستالجيا" هنا بوصفها جوهر هذه الصراعات، إذ إن معظمها ينشأ من تمسك الشخصيات بماضيها وعجزها عن الاندماج في واقع جديد. This research aims to examine the features of "nostalgia" and its representations in modern Egyptian theater as an aesthetic and intellectual phenomenon that expresses man's relationship with time and his struggle with the present in light of the evocation of the past. This is applied to the play "The People of the Cave" by Tawfiq al-Hakim (the study sample). The researcher relied on the structural approach as a method for the study. "The People of the Cave" represents a rich sample, as it clearly reflects the characters' nostalgia for the past, facing the dilemma of adapting to a new reality that lacks the features of their former world. The study yielded several results, the most important of which are: -The analysis showed that Tawfiq al-Hakim's play "The People of the Cave" absorbed multiple intersecting forms of nostalgia, most notably: "restorative, contemplative, historical, cultural, and religious nostalgia." This confirms the writer's mastery and ability to employ multiple forms of nostalgia in the structure of the dramatic text, serving the play's primary objective. - It was found that the dramatic structure of the play is based on a parallel, circular plot that begins with the awakening from the cave and ends with the return to it. This circularity reflects the nature of "nostalgia," which does not propel the characters to the future, but rather returns them to the starting point in a closed circle of impossible longing. - The study revealed that the conflict in "The People of the Cave" takes on intertwined dimensions, manifested in: religious, emotional, temporal, psychological, existential, authority, and civilizational conflict. "Nostalgia" appears here as the core of these conflicts, as most of them arise from the characters' attachment to their past and their inability to integrate into a new reality | ||
Keywords | ||
النوستالجيا وتمثلاتها ،المسرح المصري الحديث ،اهل الكهف. Nostalgia and Its Representations; Modern Egyptian Theater; The People of the Cave | ||
Statistics Article View: 3 PDF Download: 2 |