نمطا التجول بالكتب الإلكترونية التفاعلية ثلاثية الأبعاد وفاعليتهما في تنمية مهارات إنتاجها لدى طلاب تكنولوجيا التعليم وفقا لأسلوبهم المعرفي The Effectiveness of Navigation Patterns in 3D Interactive E-Books in Developing the Production Skills of Educational Technology Students according to their Cognitive Style | ||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||
Volume 30, Issue 8.2, August 2024, Pages 623-748 PDF (4.74 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jsu.2024.453294 | ||
Authors | ||
محمود محمد علي عتاقي* 1; سيد جمعة سيد عبد الفتاح* 2 | ||
1أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد-كلية التربية بالقاهرة جامعة الأزهر | ||
2مدرس تكنولوجيا التعليم-كلية التربية بالقاهرة جامعة الأزهر | ||
Abstract | ||
استهدف البحث الحالي التعرف على فاعلية استخدام نمطي التجول (حر/ موجه) بالكتب الإلكترونية التفاعلية ثلاثية الأبعاد في تنمية مهارات إنتاجها لدى طلاب تكنولوجيا التعليم وفقا لأسلوبهم المعرفى(معتمدين/مستقلين)، وتمثلت مادة المعالجة التجريبية في تصميم كتاب إلكتروني تفاعلي بنمطي التجول (حر/ موجه)، يتضمن العديد من الموضوعات حول إنتاج الكتب الإلكترونية التفاعلية ثلاثية الأبعاد لدى طلاب شعبة تكنولوجيا التعليم، تم استخدام نمط التصميم العاملي ثنائي الاتجاه "2X2"، وتكونت عينة البحث الأساسية من (120) طالباً بالفرقة الرابعة (طلاب تكنولوجيا التعليم بكلية التربية جامعة الأزهر)، وتمَّ تقسيمهم إلي أربع مجموعات تجريبية قوام كل مجموعة ثلاثون طالبًا، وتمثلت أدوات قياس البحث في اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي المرتبط بمهارات إنتاج الكتب الإلكترونية التفاعلية ثلاثية الأبعاد، وبطاقة ملاحظة الأداء العملي لها، واستخدم البحث المنهج الوصفي في مرحلة الدراسة والتحليل ومرحلة التصميم، ومنهج تطوير المنظومات في تصميم وتطوير المحتوى الإلكتروني، والمنهج التجريبي لقياس أثر المتغيرات المستقل على المتغير التابع في مرحلة التقويم، وتم تطبيق أساليب المعالجة الإحصائية المناسبة باستخدام حزمة البرامج الإحصائية للعلوم الاجتماعية "SPSS.V 21"، وجاءت أهم نتائج البحث في التأثير الملحوظ لصالح المجموعة التجريبية التى درست باستخدام نمط التجول "الموجه" والأسلوب المعرفي "مستقل" لإنجاز المهمة. The present study aimed to pinpoint the effectiveness of using two navigation patterns (free/guided) in 3D interactive e-books in developing their production skills among educational technology students according to their cognitive style (dependent/independent). The experimental treatment material was represented in designing an interactive e-book with two navigation patterns (free/guided), which includes many topics about the production of 3D interactive e-books among students of the Educational Technology Department. The study employed a 2×2 factorial design, with the main research sample comprising 120 fourth-year students from the Educational Technology Department, Faculty of Education, Al-Azhar University. They were divided into four experimental groups, each group consisting of thirty students. The research measurement tools included an achievement test to measure the cognitive aspect related to the skills of producing 3D interactive e-books, and a practical performance observation card for these skills. The research adopted the descriptive approach in the study and analysis phase besides the design phase, the systems development approach in designing and developing electronic content, as well as the experimental approach to measure the impact of independent variables on the dependent variable in the evaluation phase. Appropriate statistical processing methods were applied using the statistical software package for the social sciences "SPSS.V". The most important findings of the research were the noticeable effect in favor of the experimental group that adopted the “guided” wandering style and the “independent” cognitive style to fulfill the task. | ||
Keywords | ||
الكتاب الإلكتروني التفاعلي; نمط التجول(حر-موجه); الأسلوب المعرفي. Interactive e-book - Navigation pattern (free-guided) - cognitive style (dependent-independent) | ||
Statistics Article View: 1 PDF Download: 4 |