| تأثير استخدام الوكيل المدعم بالذكاء الاصطناعي(Perplexity) على التحصيل المعرفي واتجاهات الطلاب نحو مقرر أساسيات التقويم في المجال الرياضي | ||
| مجلة علوم الرياضة وتطبيقات التربية البدنية | ||
| Volume 36, Issue 1, July 2025, Pages 167-212 PDF (1.13 M) | ||
| Document Type: المقالات البحثیة الأصلیة | ||
| DOI: 10.21608/sjph.2025.411245.1249 | ||
| Author | ||
| محمد معروف جاد* | ||
| مدرس بقسم المناهج وتدريس التربية البدنية – كلية علوم الرياضة– جامعة جنوب الوادي | ||
| Abstract | ||
| استهدف البحث دراسة تأثير استخدام الوكيل المدعم بالذكاء الاصطناعي (Perplexity) على التحصيل المعرفي واتجاهات الطلاب نحو مقرر أساسيات التقويم في المجال الرياضي، واستخدم الباحث المنهج التجريبي نظراً لمناسبته لطبيعة البحث، باستخدام التصميم التجريبي ذو المجموعة التجريبية الواحدة بإتباع القياس القبلي والبعدي. اشتمل مجتمع البحث على طلاب الفرقة الثالثة تخصص تدريس بكلية التربية الرياضية، وتم اختيار عينة البحث بالطريقة العمدية العشوائية حيث بلغ عددها (45) طالباً، كما تم اختيار عدد (30) طالباً من نفس مجتمع البحث وخارج العينة الأساسية لإجراء الدراسات الاستطلاعية، واشتملت أدوات البحث على اختبار القدرة العقلية العامة "الذكاء" ومقياس الاتجاهات الإلكتروني واختبار التحصيل المعرفي وتطبيق الذكاء الاصطناعي (Perplexity). وتوصل الباحث إلى أن الوكيل المدعم بالذكاء الاصطناعي (Perplexity) له تأثير إيجابي وفعال على التحصيل المعرفي بنسبة تحسن بلغت 46.87%، كما حقق تحسناً في اتجاهات الطلاب نحو المقرر حيث بلغت نسبة التحسن في الاتجاهات النفسية نحو جودة محتوى المقرر 40.17%، والاتجاهات النفسية والدافعية نحو توظيف الذكاء الاصطناعي 36%، والدافعية والرضا النفسي تجاه تعلم المقرر 63.63%، والاتجاهات النفسية نحو الاستفادة العملية والمهنية 33.32%، مع تحسن عام في المقياس ككل بنسبة 42.47%، وأوصى الباحث بضرورة تطبيق الوكيل الذكي المدعم بالذكاء الاصطناعي في تدريس مقرر أساسيات التقويم، ونشر ثقافة استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي بين أعضاء هيئة التدريس في مجال التربية الرياضية. كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً في جميع محاور المقياس لصالح القياس البعدي، مما يؤكد فعالية استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في البيئة التعليمية. وأكد البحث على أهمية دمج التقنيات الحديثة في العملية التعليمية لتحسين جودة التعلم وزيادة دافعية الطلاب نحو المحتوى الأكاديمي وتطوير مهاراتهم المهنية المستقبلية. “The Effect of Using an AI-Powered Agent (Perplexity) on Students’ Cognitive Achievement and Attitudes Toward the ‘Fundamentals of Evaluation in Sport’ Course.” The research aimed to study the effect of using an AI-powered agent (Perplexity) on students' cognitive achievement and attitudes toward the Fundamentals of Evaluation in Sport course. The researcher used the experimental method due to its suitability for the nature of the research, employing a single experimental group design with pre-test and post-test measurements. The research population included third-year teaching specialization students at the Faculty of Physical Education. The research sample was selected using purposive random sampling, consisting of (45) students. Additionally, (30) students from the same research population, outside the main sample, were selected for conducting pilot studies. The research instruments included a general mental ability test "intelligence," an electronic attitudes scale, a cognitive achievement test, and the artificial intelligence application (Perplexity). The researcher concluded that the AI-powered agent (Perplexity) has a positive and effective impact on cognitive achievement with an improvement rate of 46.87%. It also achieved improvement in students' attitudes toward the course, where the improvement rate in psychological attitudes toward course content quality reached 40.17%, psychological attitudes and motivation toward employing artificial intelligence reached 36%, motivation and psychological satisfaction toward learning the course reached 63.63%, and psychological attitudes toward practical and professional benefits reached 33.32%, with an overall improvement in the entire scale of 42.47%. The researcher recommended the necessity of implementing the AI-powered intelligent agent in teaching the Fundamentals of Evaluation course and spreading the culture of using artificial intelligence technologies among faculty members in the field of physical education. The results also showed statistically significant differences in all scale dimensions in favor of the post-measurement, confirming the effectiveness of using artificial intelligence technologies in the educational environment. The research emphasized the importance of integrating modern technologies into the educational process to improve learning quality, increase students' motivation toward academic content, and develop their future professional skills. | ||
| Keywords | ||
| الذكاء الاصطناعي; Perplexity; التحصيل المعرفي; اتجاهات الطلاب; أساسيات التقويم في المجال الرياضي | ||
| Statistics Article View: 89 PDF Download: 17 | ||