وحدة مقترحة معززة ببرنامج Socrative لتنمية مهارات تصميم وطرح الأسئلة الإلكترونية وتقديم تغذية راجعة فورية لدى الطلاب معلمي الرياضيات لمدارس الفائقين A Proposed Socrative-Enhanced Unit for Developing Electronic Questioning Design and Delivery Skills and Immediate Feedback Provision among Pre-service Mathematics Teachers at Schools for the Gifted | ||
مجلة تربويات الرياضيات | ||
Volume 28, Issue 5, July 2025, Pages 165-199 PDF (924.15 K) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/armin.2025.455484 | ||
Author | ||
هويدا سيد | ||
كلية التربية – جامعة أسيوط | ||
Abstract | ||
هدفت هذه الدراسة إلى قياس فاعلية وحدة تعليمية مقترحة معززة ببرنامج Socrative في تنمية مهارات رئيسة لدى الطلاب معلمي الرياضيات بمدارس الفائقين: مهارة تصميم وطرح الأسئلة الإلكترونية، ومهارة تقديم التغذية الراجعة الفورية. اعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي ذي المجموعة الواحدة باستخدام القياسين القبلي والبعدي، وتكونت عينة الدراسة من 14 طالباً معلماً من تخصص الرياضيات لمدارس الفائقين.واستخدمت الدراسة ثلاث أدوات بحثية مصممة خصيصاً لقياس المتغيرات التابعة: اختبار لقياس مهارات تصميم الأسئلة الإلكترونية وبطاقتي ملاحظة احداها لقياس مهارات تصميم الأسئلة الإلكترونية ،والأخرى لقياس مهارات تقدم التغذية الراجعة الفورية .وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي في جميع أدوات القياس، مما يشير إلى فاعلية الوحدة المقترحة المعززة ببرنامج Socrative في: تحسين مهارات تصميم وطرح الأسئلة الإلكترونية، ومهارات تقديم التغذية الراجعة الفورية، وتعزيز مهارات التقييم الإلكتروني لدى الطلاب المعلمين وتوظيف التكنولوجيا في التدريس. وفي ضوء النتائج التي يوصي البحث بدمج برنامج Socrative وبرامج مماثلة في برامج إعداد المعلمين بكليات التربية، وتشجيع المعلمين على إنشاء بنوك أسئلة إلكترونية تعاونية باستخدام برنامج Socrative وتبادلها فيما بينهم. This study aimed to evaluate the effectiveness of a proposed instructional unit enhanced by the Socrative application in developing key skills among pre-service mathematics teachers at gifted schools. Specifically, it focused on two main competencies: the skill of designing and posing electronic questions and the skill of providing immediate feedback. The study adopted a quasi-experimental one-group design utilizing pre- and post-measurements. The sample consisted of 14 pre-service mathematics teachers enrolled in gifted education programs. Three research instruments were specially designed to measure the dependent variables: a test to assess electronic question design skills, and two observation checklists—one for measuring question design and posing skills, and the other for assessing immediate feedback delivery skills. The results revealed statistically significant differences at the 0.05 level between the pre- and post-test scores in favor of the post-test across all instruments. This indicates the effectiveness of the proposed unit supported by Socrative in improving participants’ skills in designing and posing electronic questions, providing immediate feedback, and overall enhancing their electronic assessment abilities through the integration of technology in teaching. In light of these findings, the study recommends integrating Socrative and similar digital tools into teacher preparation programs in colleges of education. It also encourages teachers to collaboratively build and share electronic question banks using Socrative as a practical tool for formative assessment. | ||
Keywords | ||
وحدة مقترحة; برنامج Socrative; مهارات تصميم وطرح الأسئلة الإلكترونية; مهارة تقديم تغذية راجعة فورية; الطلاب معلمي الرياضيات; مدارس الفائقين | ||
Statistics Article View: 16 PDF Download: 6 |