استراتيجية مقترحة قائمة على تطبيقات الذكاء الاصطناعي التوليدي لتنمية الهوية الرياضية وتمكين معلمات مرحلة الطفولة المبكرة قبل الخدمة من تعليم الرياضيات A Suggested Strategy Based on Generative Artificial Intelligence Applications to Develop Mathematical Identity and Empower Pre-Service Early Childhood Female Teachers to Teach Mathematics | ||
مجلة تربويات الرياضيات | ||
Volume 28, Issue 6, July 2025, Pages 162-244 PDF (2.46 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/armin.2025.455522 | ||
Authors | ||
إبراهيم التونسي السيد حسين1; مروة نبيل عبد النبي الاحول2 | ||
1أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية – جامعة بنها كلية التربية والأداب – جامعة صحار | ||
2أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية – جامعة طنطا | ||
Abstract | ||
هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على تطبيقات الذكاء الاصطناعي التوليدي لتنمية الهوية الرياضية، وتمكين معلمات مرحلة الطفولة المبكرة قبل الخدمة من تعليم الرياضيات، بالإضافة إلى الكشف عن العلاقة بين المعتقدات الرياضية والقلق الرياضي والمعرفة الرياضية، والهوية الرياضية لديهم، واستخدم البحث المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي القائم على القياسيين القبلى / بعدى لمجموعتين أحداهما تجريبية والأخرى ضابطة، وتكونت عينة البحث من (75) طالبة وتم تقسيمها إلى مجموعتين إحداهما تجريبية بلغ عددها (40) طالبة، والأخرى ضابطة بلغ عددها (35) طالبة، وتم جمع البيانات باستخدام (مقياس الهوية الرياضية) ولقياس تمكن معلمات مرحلة الطفولة المبكرة قبل الخدمة من تعليم الرياضيات استخدم البحث (استبيان التمكن التدريسي- مقياس المعتقدات الرياضية- مقياس القلق الرياضي - اختبار المعرفة الرياضية) وقد أظهرت نتائج البحث وجود فرق دال احصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لأدوات البحث المستخدمة لصالح طالبات المجموعة التجريبية. كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لمقياس الهوية الرياضية ومقياس المعتقدات الرياضية، واختبار المعرفة الرياضية، واستبيان التمكن التدريسي، في حين ظهر ارتباط سلبي دال إحصائيًا بين هذه المتغيرات ومستوى القلق الرياضي. The current research aims to identify the effectiveness of a suggested strategy based on generative artificial intelligence applications to develop mathematical identity and Empower pre-service early childhood female teachers to teach mathematics, in addition to revealing the relationship between mathematical beliefs, mathematical anxiety, mathematical knowledge, and their mathematical identity. The research used an experimental method with a quasi-experimental design based on pre-post assessment for two groups, one experimental and the other control. The research participants consisted of seventy-five (75) female students and was divided into two groups, one experimental group (N=40) female students, and the other control (N=35) female students. Data were collected using (the Mathematical Identity Scale). In order to measure the ability of pre-service early childhood teachers to teach mathematics, the research was used (Teaching Efficacy Questionnaire - the Mathematical Beliefs Scale - the Mathematical Anxiety Scale - the Mathematical Knowledge Test). The results of the research showed that there is a statistically significant difference at (0.01) significance level between the mean scores of the female students of the experimental and control groups in the post-application of the research instruments used in favor of the female students of the experimental group. The results also revealed a positive correlation between the post-test scores of the experimental group students on the Mathematics Identity Scale, the Mathematical Beliefs Scale, the Mathematical Knowledge Test, and the Teaching Efficacy Questionnaire, while a statistically significant negative correlation was found between these variables and the level of math anxiety. | ||
Keywords | ||
استراتيجية مقترحة; تطبيقات الذكاء الاصطناعي التوليدي - الهوية الرياضية; التمكين من تعليم الرياضيات; الطفولة المبكرة | ||
Statistics Article View: 28 PDF Download: 28 |