العوامل المسهمة في السلوك الانهزامي في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية Factors Contributing to Defeatist Behavior in Light of some Demographic Variables | ||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||
Volume 31, Issue 7.1, July 2025, Pages 7-8 PDF (1.36 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jsu.2025.456787 | ||
Authors | ||
هاجر أحمد علي عبدالعال* 1; وفاء عبد الجواد2; سارة عاصم رياض3 | ||
1معيدة بقسم الصحة النفسية | ||
2أستاذ الصحة النفسية كلية التربية - جامعة حلوان | ||
3أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية - جامعة حلوان | ||
Abstract | ||
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العوامل المسهمة في السلوك الانهزامي في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية لدى طلاب الجامعة المتعثرين دراسياً، وتم تطبيق الخصائص السيكومترية على عينة تكونت من (550) طالبًا وطالبة من طلاب الجامعة، والذين تم اختيارهم من التخصصات الأدبية والعلمية، وتراوحت أعمارهم الزمنية بين (18-24) سنة، بمتوسط عمري قدره (18.58) سنة وانحراف معياري قدره (1.173)، وبواقع (190 ذكور، 360 إناث)، وتكونت العينة الأساسية من (278) طالبًا وطالبة من طلاب الجامعة المتعثرين دراسيًا، والذين تم اختيارهم من التخصصات الأدبية والعلمية وتراوحت أعمارهم الزمنية بين (18-24) سنة، بمتوسط عمري (18.90) سنة وانحراف معياري (1.415)، وبواقع (125 ذكور، 153 إناث)،واستخدمت الباحثة مقياس السلوك الانهزامي(إعداد الباحثة)، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي المقارن ، وأسفرت نتائج الدراسة إلى: لا يوجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الذكور والإناث من طلاب الجامعة المتعثرين دراسيًا في الدرجة الكلية لمقياس السلوك الانهزامي وأبعاده الفرعية (استصغار الذات، الشعور بالخزي، الافتقار للحيوية الذاتية، التشوهات المعرفية)، ووجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01، 0.001) بين متوسطي درجات طلاب الجامعة المتعثرين دراسيًا بالتخصصات العلمية والأدبية في الدرجة الكلية لمقياس السلوك الانهزامي وبعدي (الشعور بالخزي، الافتقار للحيوية الذاتية) لصالح التخصصات الأدبية، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيًا في بعدي (استصغار الذات، التشوهات المعرفية)، وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها تم اقتراح مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة. The current study aimed to identify the factors contributing to defeatist behavior in light of some demographic variables among university students who are struggling academically. Psychometric characteristics were applied to a sample consisting of (550) male and female university students, who were selected from literary and scientific specializations, and their ages ranged between (18-24) years, with an average age of (18.58) years and a standard deviation of (1.173), with (190 males, 360 females). The basic sample consisted of (278) male and female university students who were struggling academically, who were selected from literary and scientific specializations and their ages ranged between (18-24) years, with an average age of (18.90) years and a standard deviation of (1.415), with (125 males, 153 females). The researcher used the defeatist behavior scale (prepared by the researcher). The researcher used the descriptive approach. Correlational comparative, and the results of the study showed that: There are no statistically significant differences between the average scores of male and female university students who are struggling academically in the total score of the defeatist behavior scale and its sub-dimensions (self-depreciation, feeling of shame, lack of self-vitality, cognitive distortions), and there are statistically significant differences at a significance level of (0.01, 0.001) between the average scores of university students who are struggling academically in scientific and literary specializations in the total score of the defeatist behavior scale and its two dimensions (feeling of shame, lack of self-vitality) in favor of literary specializations, while there are no statistically significant differences in the two dimensions (self-depreciation, cognitive distortions), and in light of the results that were reached, a set of recommendations and proposed research were proposed. | ||
Keywords | ||
الهزيمة النفسية؛ الطلاب المتعثرين دراسياً psychological defeat; academically struggling students | ||
Statistics Article View: 24 PDF Download: 9 |