تحديات إداره المواهب لدى الكادر الأكاديمي بجامعة الإمام عبدالرحمن بن فيصل Challenges of Talent Management for Academic Staff at Imam Abdulrahman Bin Faisal University | ||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||
Volume 31, Issue 7.1, July 2025, Pages 9-10 PDF (925.77 K) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jsu.2025.456788 | ||
Authors | ||
عبيد بن عبدالله السبيعي1; نوره بنت عبدالرحمن العتيبي* 2 | ||
1أستاذ القيادة التربوية بكلية التربية بجامعة الامام عبدالرحمن بن فيصل | ||
2طالبة دراسات عليا (ماجستير) بقسم الإدارة التربوية بكلية التربية بجامعة الامام عبدالرحمن بن فيصل | ||
Abstract | ||
هدفت الدراسة إلى التعرف على تحديات إدارة المواهب لدى الكادر الأكاديمي بجامعة الإمام عبدالرحمن بن فيصل؛ وذلك من خلال التعرف على درجة أهمية إدارة المواهب بأبعادها (استقطاب المواهب – تطوير المواهب – تقويم أداء المواهب – الاحتفاظ بالمواهب)، والوقوف على تحديات إدارة المواهب لدى الكادر الأكاديمي، بالإضافة إلى الكشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≥ α) بين متوسطات استجابات الكادر الأكاديمي على محاور الدراسة (درجة أهمية إدارة المواهب لدى الكادر الأكاديمي، تحديات إدارة المواهب لدى الكادر الأكاديمي) تبعاً لمتغيرات الجنس، الدرجة العلمية، عدد سنوات الخدمة بالجامعة؛ واعتمدت الدراسة منهجاً وصفياً مسحياً لتحقيق أهدافها، وطبقت أداة الاستبانة على عينة عددها (306) عضواً من أعضاء الكادر الأكاديمي بجامعة الامام عبدالرحمن بن فيصل؛ واختيرت العينة بالطريقة العشوائية البسيطة، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها أن درجة أهمية إدارة المواهب لدى الكادر الأكاديمي بجامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل بأبعادها جاءت بدرجة أهمية (متوسطة)، وجاءت الأبعاد مرتبة بدءًا بالأكثر أهمية كما يلي:(تطوير المواهب - استقطاب المواهب - تقويم أداء المواهب - الاحتفاظ بالمواهب)، كما أظهرت النتائج أن تحديات إدارة المواهب لدى الكادر الأكاديمي جاءت بدرجة موافقة (مرتفعة)؛ وكان من أبرزها قلة الحوافز المالية، وضعف معالجة أسباب تسرب المواهب من الجامعة، وقلة الدراسات المهتمة بإدارة المواهب في الجامعة، وقلة الحوافز المعنوية، وغياب الكادر الإداري المتخصص لإدارة المواهب، وغياب البرامج المخصصة لاستثمار المواهب بالجامعة، وأظهرت النتائج أيضاً عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات عينة الدراسة على محاورها وفقاً لمتغيرات (الجنس، الدرجة العلمية، عدد سنوات الخدمة بالجامعة). This study aimed to identify the challenges of talent management for Academic Staff at Imam Abdulrahman Bin Faisal University by examining the degree of importance of talent management across its dimensions (talent attraction, talent development, talent performance evaluation, and talent retention), and by identifying associated challenges. It also sought to determine whether statistically significant differences existed at the (α ≤ 0.05) level in faculty responses regarding the main axes of the study (the degree of importance of talent management and the challenges of talent management) based on gender, academic rank, and years of service at the university. To achieve its objectives, the study adopted a descriptive survey methodology and applied a questionnaire to a randomly selected sample of 306 faculty members. Findings revealed that the perceived importance of talent management across its dimensions was "moderate," with the dimensions ranked by importance as follows: talent development, talent attraction, talent performance evaluation, and talent retention. The results also indicated that the degree of agreement regarding the challenges associated with talent management were perceived at a "high" degree, with key challenges including the lack of financial incentives, inadequate handling of talent attrition causes, scarcity of studies addressing talent management at the university, lack of non-financial incentives, absence of a specialized administrative cadre for talent management, and the lack of dedicated programs for talent investment. Furthermore, the study found no statistically significant differences between the mean responses on the main study axes based on gender, academic rank, and years of service at the university. | ||
Keywords | ||
إدارة المواهب; الكادر الأكاديمي; الجامعة Talent Management; Academic Staff ; University | ||
Statistics Article View: 21 PDF Download: 44 |