أثر اختلاف نمطي تصميم القصة الرقمية التفاعلية (Animation/ 3D) المُولدة بالذكاء الاصطناعي على تنمية مفاهيم مقرر الحاسب الآلى والتفكير البصري لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية The Effect of Different Design Styles of AI-Generated Interactive Digital Stories (Animation / 3D) on Developing Computer Course Concepts and Visual Thinking among Preparatory Stage Studen | ||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||
Article 11, Volume 30, Issue 2 - Serial Number 1, February 2024, Pages 417-582 PDF (4.82 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jsu.2024.457077 | ||
Authors | ||
محمود محمد على عتاقي* 1; أحمد فيصل عنتر مصلحي* 2 | ||
1أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد كلية التربية بنين بالقاهرة- جامعة الأزهر | ||
2مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية- جامعة العريش | ||
Abstract | ||
استهدف البحث الحالي دراسة أثر اختلاف نمطي تصميم القصة الرقمية التفاعلية المولَّدة بالذكاء الاصطناعي (Animation / 3D) على تنمية مفاهيم مقرر الحاسب الآلي ومهارات التفكير البصري لدى تلميذات الصف الأول الإعدادي. تكونت عينة البحث من (80) تلميذة بمعهد فتيات دكتور فؤاد محيي الدين الإعدادي الأزهري، جرى تقسيمهن عشوائيًا إلى مجموعتين تجريبيتين، تضم كل منهما (40) تلميذة. اعتمد البحث على المنهج الوصفي لتحليل الدراسات السابقة وتحديد الإطار النظري، ومنهج تطوير المنظومات لتصميم القصة الرقمية التفاعلية بنمطيها، والمنهج التجريبي للتحقق من أثر النمطين على المتغيرات التابعة. وقد استخدمت أداتان للقياس: اختبار تحصيلي معرفي لقياس مفاهيم مقرر الحاسب الآلي، واختبار لمهارات التفكير البصري. طُبّقت الأدوات قبليًا على المجموعتين، ثم نُفذت المعالجة التجريبية باستخدام القصة الرقمية التفاعلية في أحد النمطين، وأعيد تطبيق الأدوات بعديًا. أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات القياسين القبلي والبعدي في كل من مفاهيم الحاسب الآلي ومهارات التفكير البصري لصالح القياس البعدي، مما يؤكد فاعلية القصة الرقمية التفاعلية بنمطيها. كما بينت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين المجموعتين بعديًا لصالح المجموعة التي درست بنمط (3D)، بما يدل على تفوق التصميم ثلاثي الأبعاد في تحقيق الأهداف التعليمية محل الدراسة. The present study aimed to investigate the effect of the two design modes of AI-generated interactive digital stories (Animation / 3D) on developing computer science curriculum concepts and visual thinking skills among first-year preparatory school female students. The study sample consisted of 80 students from Dr. Fouad Mohieddin Preparatory Azhar Institute for Girls, randomly assigned into two experimental groups, each comprising 40 students. The research employed the descriptive method to analyze previous studies and determine the theoretical framework, the systems development method to design the interactive digital story in both modes, and the experimental method to examine the effect of the two modes on the dependent variables. Two measurement instruments were used: a cognitive achievement test to assess computer science curriculum concepts and a test to measure visual thinking skills. The instruments were administered as a pre-test to both groups, followed by the experimental treatment using the interactive digital story in one of the two modes, and then re-administered as a post-test. The results revealed statistically significant differences between the mean scores of the pre- and post-tests in both computer science curriculum concepts and visual thinking skills in favor of the post-test, indicating the effectiveness of the interactive digital story in both modes. Moreover, the results showed statistically significant differences between the two groups in the post-test in favor of the group taught using the 3D mode, indicating the superiority of the three-dimensional design in achieving the educational objectives of the study. | ||
Keywords | ||
القصة الرقمية التفاعلية- القصة الرقمية التفاعلية 3D- القصة الرقمية التفاعلية Animation- الذكاء الاصطناعي- مفاهيم الحاسب الآلي- مهارات التفكير; 3D Interactive Digital Story; Animation Interactive Digital Story; Artificial Intelligence; Computer Concepts; Visual Thinking Skills | ||
Statistics Article View: 53 PDF Download: 21 |