التفاعل بين نمطي ممارسة التعلم المصغر القائم على التلعيب (الموزع/ المكثف) في بيئة تعلم إلكتروني مصغر ونمطي الشغف الأكاديمي (التناغمي/ الاستحواذي) وأثره على التحصيل والكفاءة الذاتية والانخراط في التعلم لدى طلاب تكنولوجيا التعليم | ||
تکنولوجيا التعليم: سلسلة دراسات وبحوث | ||
Volume 35, Issue 9 - Serial Number 1, September 2025, Pages 135-349 PDF (4.44 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/tesr.2025.457844 | ||
Author | ||
همت عطية قاسم السيد* | ||
كلية التربية النوعية – جامعة عين شمس | ||
Abstract | ||
استهدف البحث الحالي الكشف عن التفاعل بين نمطين ممارسة التعلم المصغر القائم على التلعيب (موزع/ مكثف) في بيئة تعلم الكتروني مصغر ونمطي الشغف الأكاديمي (التناغمي/ الاستحواذي) وأثره على التحصيل والكفاءة الذاتية والانخراط في التعلم لدى طلاب تكنولوجيا التعليم وقد استخدم التصميم التجريبي العاملي (2x2). اشتمل البحث على متغير مستقل له مستويان: ممارسة التعلم المصغر القائم على التلعيب (موزع/ مكثف)، ومتغير تصنيفي وهو نمط الشغف الأكاديمي (تناغمي/ استحواذي)، كما تضمن البحث ثلاث متغيرات تابعة هي: التحصيل المعرفي، الكفاءة الذاتية، الانخراط في التعلم. وقد تكونت عينة البحث من (140) طالبًا وطالبة تم تقسيمهم وفق ممارسة التعلم المصغر القائم على التلعيب، ونمط الشغف الأكاديمي إلى (4) مجموعات متساوية، وهي: (تناغميون يمارسون تلعيب مصغر مكثف)، (استحواذيون يمارسون تلعيب مصغر موزع)، (تناغميون يمارسون تلعيب مصغر موزع)، (استحواذيون يمارسون تلعيب مصغر مكثف). وقد اسفرت النتائج عن: وجود فروق ذات دلالة إحصائية في كلًا من الاختبار التحصيلي، والكفاءة الذاتية والانخراط في التعلم، لصالح نمط ممارسة التعلم المصغر القائم على التلعيب الموزع. كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في كلًا من الاختبار التحصيلي، والكفاءة الذاتية والانخراط في التعلم، لصالح نمط الشعف الأكاديمي التناغمي. كذلك وجودت فروق ذات دلالة إحصائية في كلًا من الاختبار التحصيلي، والكفاءة الذاتية والانخراط في التعلم، ترجع للتفاعل بين نمط ممارسة التعلم المصغر القائم على التلعيب (موزع/ مكثف) ونمط الشغف الأكاديمي (تناغمي/ استحواذي)، لصالح مجموعة (تناغميون يمارسون تلعيب مصغر موزع). كما أسفرت النتائج أيضًا عن تحديد نمط ممارسة التعلم المصغر القائم على التلعيب الأنسب للطلاب التناغميين والاستحواذيين، فكانت الممارسة الموزعة أكثر تناسبًا للتناغميين، والممارسة المكثفة أكثر تناسبًا للاستحواذيين. The current study aimed to reveal the relationship between patterns of practicing gamified microlearning (distributed/intensive) in an Electronic micro-learning environment and Academic Passion Styles (Harmonious/Obsessive), and its impact on achievement, Self-Efficacy, and Learning Engagement among Educational technology students. A 2x2 factorial experimental design was used. The study included one independent variable with two levels: patterns of practicing gamified microlearning (distributed/intensive), and a categorical variable which is the academic passion style (harmonious/obsessive). The study also included three dependent variables: cognitive achievement, self-efficacy, and learning engagement. The research sample consisted of (140) male and female students who were divided based on their micro-gamification practice pattern and academic passion style into (4) equal groups: (harmonious who practice intensive micro-gamification), (obsessive who practice distributed micro-gamification), (harmonious who practice distributed micro-gamification), and (obsessive who practice intensive micro-gamification). The results showed statistically significant differences in the achievement test, self-efficacy, and learning engagement in favor of the distributed gamified microlearning practice pattern. Statistically significant differences were also found in the achievement test, self-efficacy, and learning engagement in favor of the harmonious academic passion style. Furthermore, there were statistically significant differences in the achievement test, self-efficacy, and learning engagement attributed to the interaction between the gamified microlearning Practice Patterns (distributed/intensive) and the academic passion style (harmonious/obsessive), in favor of the group (harmonious who practice distributed micro-gamification). The results also revealed the most suitable gamified microlearning Practice Patterns for harmonious and obsessive students. The distributed practice was more suitable for harmonious students, while the intensive practice was more suitable for obsessive students. | ||
Keywords | ||
التلعيب المصغر; التعلم المصغر; التعلم المصغر المُلعب; التعلم الالكتروني المصغر; الممارسة الموزعة; الممارسة المكثفة; الشغف الأكاديمي; الشغف التناغمي; الشغف الانسجامي; الشغف الاستحواذي; الشغف القهري; التحصيل; الكفاءة الذاتية; الانخراط في التعلم | ||
Statistics Article View: 15 PDF Download: 19 |