فاعلية برنامج قائم على توظيف تقنيات الواقع المُعززAugmented Reality لتنمية الأداء المهاري بمقرر التربية الفنية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية The effectiveness of a program based on the use of augmented reality technologies to develop the skill performance of primary school students in the art education curriculum. | ||
مجلة الفنون التشکيلية والتربية الفنية | ||
Volume 9, Issue 2, July 2025, Pages 159-213 PDF (1.07 M) | ||
DOI: 10.21608/jfea.2025.458587 | ||
Author | ||
مروة يونس* | ||
كلية التربية النوعية جامعة القاهره | ||
Abstract | ||
يهدف البحث إلى التعرف على كيفية توظيف تقنيات الواقع المُعزز Augmented Reality لتدريس مقرر التربية الفنية لتلاميذ المرحلة الابتدائية ، والاستفادة من تقنيات الواقع المُعزز لوضع برنامج قائم على توظيف تقنيات الواقع المُعزز Augmented Reality لتدريس مقرر التربية الفنية لتلاميذ المرحلة الابتدائية . اعتمد البحث المنهج الوصفي والمنهج التجريبي؛ ذلك لمُناسبتهما لموضوع البحث على عينة اشتملت على تلاميذ الصف الرابع من المرحلة الابتدائية (23 تلميذ) بمدرسة المعادي الشرقية الابتدائية – مُحافظة القاهرة. افترض البحث أن وضع برنامج تجريبي باستخدام تقنيات الواقع المعزَّز سيؤدي إلى رفع مستوى أداء التلاميذ بمُقرَّر الصف الرابع للتربية الفنية، وأن هُناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) لصالح الاختبار البعدي لبنود التحصيل المعرفي والأداء المهاري المُستخدمة في التجربة. تناول البحث بالإطار النظري: مفهوم الواقع المعزز، تاريخ الواقع المعزز، تقنيات الواقع المعزز، خصائص تقنية الواقع المعزز، مراحل تصميم وانتاج الواقع المعزز، آلية عمل الواقع المعزز ، الأجهزة المُستخدمة في الواقع المعزز، تطبيقات اندرويد لتقنية الواقع المعزز تناول البحث بالإطار التطبيقي كيفية الاستفادة من تطبيقات الواقع المُعزز لبناء برنامج قائم على تدريس مقرر التربية الفنية للصف الرابع من المرحلة الابتدائية، وبعد عرض النتائج تبين أن هُناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) لصالح الاختبار البعدي لجميع بنود التحصيل العرفي والأداء المهاري المُستخدمة في التجربة، ذلك ما يُفسر إيجابية فرضية البحث. مُلخص البحث باللغة الإنجليزية The effectiveness of a program based on the use of augmented reality technologies to develop the skill performance of primary school students in the art education curriculum. Research aims to identify how Augmented reality augmented reality technologies can be used to teach the art education course for the primary stage, and to take advantage of augmented reality technologies to develop a program based on the use of Augmented Reality Augmented Reality technologies to teach the art education course for the primary stage . The research adopted the descriptive curriculum and the experimental curriculum; for their relevance to the research topic, based on a sample that included students of the fourth grade of the primary stage (23 students) at Maadi East Primary School – Cairo governorate. research assumed that the development of an experimental program using augmented reality technologies will lead to an increase in the level of performance of pupils in the fourth grade course of art education, and that there are statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) in favor of dimensional testing of the items of cognitive achievement and skill performance used in the experiment. The research dealt with the theoretical framework: the concept of augmented reality, the history of augmented reality, augmented reality technologies, the characteristics of augmented reality technology, the stages of design and production of augmented reality, the mechanism of augmented reality, the devices used in augmented reality, Android applications for augmented reality technology after presenting the results, it turned out that there are significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) in favor of dimensional testing of all items of customary achievement and skill performance used in the experiment, which explains the positivity of the research hypothesis. | ||
Keywords | ||
الواقع المعزز; الأداء المهاري; التربية الفنية | ||
References | ||
أولاً: المراجع العربية
ثانياً: المراجع الأجنبية
| ||
Statistics Article View: 2 PDF Download: 1 |