دور المزاجية فى ارتقاء التعايش مع الضغوط وعلاقتها بمشكلات التوافق فى الطفولة والمراهقة The role of temperament in the development of coping with stress and its relation to adjustment problems in childhood and adolescence | ||
مجلة بحوث و دراسات نفسية | ||
Volume 20, Issue 2 - Serial Number 1, July 2024, Pages 155-242 PDF (1.37 M) | ||
Document Type: جمیعها متخصصة فى علم النفس بمختلف مجالاته | ||
DOI: 10.21608/jshp.2024.458611 | ||
Authors | ||
Fatma Abaelaziz1; فادية علوان2 | ||
1الاداب. جامعة القاهرة | ||
2قسم علم نفس - كلية الاداب - جامعة القاهرة | ||
Abstract | ||
هدفت الدراسة الراهنة إلى الكشف عن دور المزاجية فى ارتقاء التعايش مع الضغوط وعلاقتها بمشكلات التوافق خلال مرحلة الطفولة المتأخرة ومرحلتى المراهقة المبكرة والمتوسطة كما هدفت للتحقق من صدق النموذج المقترح للعلاقة بين كل من الضغوط والمزاجية والتعايش وعلاقتهم بمشكلات التوافق فى الطفولة والمراهقة . ولتحقيق هذا الهدف أختيرت عينة من 500 طفل ومراهق تتراوح أعمارهم من 9-18 سنة واستخدمت المقاييس الاتيه لجمع البيانات : مقياس المزاجية إعداد روثيارت وترجمة الباحثة ومقياس التعايش إعداد إيرس وترجمة الباحثة ،ومقياس مشكلات التوافق إعداد إشينباخ وترجمة الباحثة ، ومقياس الضغوط اليومية إعداد الباحثة. تم استخدام مؤشرات جودة المطابقة للتحقق من صدق النموذج المقترح وأشارت النتائج إلى ملائمة النموذج المقترح لدى العينة الكلية ولدى مراحل الطفولة المتأخرة والمراهقة المبكرة والمتوسطة . كما تم استخدام تحليل المسار متعدد المجموعات وأشارت النتائج إلى أهمية كل من الضغوط والمزاجية ببعديها (الجهد المنضبط والمشاعر الإيجابية والسلبية ) والتعايش(الإيجابى والسلبى) فى التأثير المباشر على مشكلات التوافق كما كشفت النتائج ان التاثير غير المباشر لكل من الجهد المنصبط والمشاعر السلبية على مشكلات التوافق يظهر فى مرحلة المراهقة المتوسطة . The Present study aimed to assess the validity of temperament model in development of coping with stress and its relation to adjustment problems during late childhood, early and middle adolescence. It’s Also aimed to assess the Relation (direct- indirect) effects between daily stress, Temperament and Coping style to Adjustment Problem among children and adolescents. To achieve such purposes, a sample of 500 children and adolescence, aged between 9-18 years was selected. the following scales were used to collect data: scale of temperament which was prepared by Rothbart and scale of coping by Ayers, scale of adjustment problem by Achenbach, and new scale is developed in the present study to assess daily stress in children and adolescence. chi- Square Goodness of fit was used to assess the validity the proposed model, the results suggested good model fit cross three age group as well as the total group. Multi group path analysis was used to investigate direct and indirect effects of daily stress, temperament and coping style and their Relation to Problem Adjustment, the results indicated the importance of stress, the dimensions of temperament (effortful control- negative emotion) and two dimensions of coping (positive-negative) on adjustment problem, Furthermore, there are indirect effects of effortful control and negative emotion on adjustment problems during middle adolescence. | ||
Statistics Article View: 4 PDF Download: 2 |