دور الكفاءات المحورية في تحقيق الأداء الاستراتيجي بالمنظمة دراسة ميدانية على الجامعات الحكومية بمنطقة قناة السويس | ||
المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية | ||
Volume 16, Issue 3, July 2025, Pages 3637-3663 PDF (1.08 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jces.2025.458660 | ||
Authors | ||
اميرة يسري ابراهيم* ; أميرة سيد محمد جاد الرب* 1; أحمد عوض محمد عطية* 2 | ||
1أستاذ إدارة الأعمال المساعد كلية التجارة جامعة قناة السويس. | ||
2مدرس إدارة الأعمال كليه التجارة جامعة قناة السويس | ||
Abstract | ||
هدفت الدراسة إلى تحديد واقع الكفاءات المحورية في الجامعات المصرية، التعرف على مدى وعي الجامعات المصرية بأهمية تحسين الأداء الاستراتيجي للتعليم على مستوى جمهورية مصر العربية من خلال الاهتمام بالكفاءات المحورية، وتقديم مجموعة من التوصيات المقترحة لحل مشكلة الدراسة. استخدمت الباحثة المنهج الوصفي بالتطبيق على جامعات (قناة السويس، بورسعيد، السويس) كما قامت الباحثة باختيار عينة طبقية عشوائية، نظرًا لتباين مجتمع البحث بفئاتهم الوظيفية الأكاديمية، وتخصصاتهم العلمية المختلفة، ومراكزهم الوظيفية، وانتمائهم إلى دوائر وأقسام مختلفة، واختلاف مؤهلاتهم، وبلغت حجم العينة (345) مفردة، كما كانت نسبة استجابة العينة محل الدراسة (87%) عند معامل ثقة 95% وذلك باستخدام برنامج التحليل الاحصائي للعلوم الاجتماعية (SPSS). وتوصلت الدراسة إلى وجود ارتفاع وعي العاملين بأهمية الكفاءات المحورية، ضعف مستوي تمكين العاملين في الجامعات محل الدراسة، ونقص فاعلية أنظمة الاتصال الداخلية. كما قامت الدراسة بالخروج بتوصيات لتعزيز الكفاءات المحورية فا تقترح الباحثة تشجيع المشاركة الفعالة للكادر الأكاديمي في عمليات اتخاذ القرار، مما يعزز انتماءهم المؤسسي ويحفز الأداء، وتحسين أنظمة الاتصالات الداخلية لضمان الشفافية والفعالية، تكثيف برامج تطوير الموارد البشرية لتلبية احتياجات الأكاديميين، ولتحسين الأداء الاستراتيجي تقترح الباحثة تعزيز التركيز على البعد المالي عبر ترشيد الإنفاق وزيادة مصادر التمويل، تحسين جودة الخدمات الأكاديمية والإدارية لضمان تجربة تعليمية متميزة تعكس تطلعات الطلاب والمجتمع، والاستثمار في التعلم والتطوير المستدام، متابعة التأثير عن طريق إنشاء آليات لتقييم تأثير تنفيذ هذه التوصيات على الأداء المؤسسي وقياس تأثيرها لضمان التحسين المستمر بشكل دوري لضمان تحقيق الأهداف المنشودة. The study aimed to identify the current status of core competencies in Egyptian universities, to explore the extent of their awareness regarding the importance of enhancing strategic performance in higher education across Egypt through focusing on core competencies, and to provide a set of proposed recommendations to address the research problem. The researcher employed the descriptive method, applying it to three universities: Suez Canal, Port Said, and Suez. A stratified random sample was selected to reflect the diversity of the research population in terms of academic positions, scientific specializations, job ranks, departmental affiliations, and qualifications. The sample size reached 345 participants, with a response rate of 87% at a 95% confidence level, analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The findings revealed a high level of awareness among staff members regarding the importance of core competencies, yet highlighted weaknesses in employee empowerment within the studied universities, as well as limited effectiveness of internal communication systems. The study proposed several recommendations to enhance core competencies. These include encouraging active participation of academic staff in decision-making processes to strengthen institutional belonging and motivate performance, improving internal communication systems to ensure transparency and efficiency, and intensifying human resource development programs to meet academic needs. To improve strategic performance, the study recommended strengthening financial management through cost rationalization and diversifying funding sources, improving the quality of academic and administrative services to provide an outstanding educational experience aligned with students’ and society’s expectations, and investing in sustainable learning and development. Finally, it emphasized the necessity of establishing mechanisms to evaluate the impact of implementing these recommendations on institutional performance, thereby ensuring continuous improvement and achievement of targeted goals. | ||
Keywords | ||
الكفاءات المحورية، الاداء الاستراتيجي . Core competencies; Strategic Performance | ||
Statistics Article View: 4 PDF Download: 1 |