دراسة مقارنة بين التعليم عن بعد والتعليم التقليدي (الحضوري) أثناء وبعد جائحة كورونا لدى عينة من طلبة وطالبات الهيئة العامة للتعليم التطبيقي بدولة الكويت… | ||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
Volume 130, Issue 1, April 2025, Pages 745-773 PDF (1.25 M) | ||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
DOI: 10.21608/maed.2025.460085 | ||
Author | ||
عبد الله فريح العنزي | ||
Abstract | ||
ملخص الدراسة هدفت الدراسة إلى إجراء مقارنة بين التعليم عن بعد، والتعليم التقليدي (الحضوري) في أثناء وبعد جائحة كورونا (كوفيد-19) لدى عينة من طلبة وطالبات الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب، وقد تم تطبيق مقياس اتجاهات الطلبة نحو التعليم عن بعد والتعليم التقليدي على عينة عشوائية بلغ قوامها ن = 1397 من خمس كليات في الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب، وأسفرت نتائج الدراسة إلى أهمية استخدام التعليم عن بعد خاصة في الظروف الاستثنائية كجائحة كورونا (كوفيد-19)، وقد انتهت نتائج الدراسة إلى أن الطلبة الذكور يفضلون استخدام منصة تيمز (التعليم عن بعد) أكثر من الطالبات الإناث اللاتي يفضلن التعليم التقليدي (الحضوري). وأظهرت نتائج الدراسة أن طلبة السنة الاولى يميلون إلى التعليم التقليدي أكثر من طلاب السنة الثانية والثالثة والرابعة الذين حصلوا على متوسط أعلى في استخدام التعليم عن بعد. Abstract The current study aimed to make a comparison between distance education and traditional education (in-person) during and after the Corona pandemic (Covid-19) among a sample of students of the Public Authority for Applied Education and Training, and the scale of students' attitudes towards distance education and traditional vocational education was random with a strength of n = 1397 from five colleges in the Public Authority for Applied Education and Training, and the results of the study resulted in the importance of using distance education, especially in exceptional circumstances such as the Corona pandemic (Covid-19), and the results of the study have concluded However, male students prefer to use the TEAMS platform more than female students who prefer traditional (face-to-face) education. The results of the study showed that first-year students tend to traditional education more than second, third- and fourth-year students who obtained a higher average in the use of distance education. | ||
Keywords | ||
دراسة مقارنة بين التعليم عن بعد والتعليم التقليدي (الحضوري) أثناء; وبعد جائحة كورونا لدى عينة من طلبة وطالبات الهيئة العامة; للتعليم التطبيقي بدولة الكويت… | ||
Statistics Article View: 4 PDF Download: 2 |