أثر نموذج تدريس قائم على النظرية البنائية الاجتماعية متضمن منظومة القيم على التحصيل الدراسي في العلوم لدى طالبات الصف الثالث المتوسط Impact of a Teaching Model Based on the Social Constructivist Theory That Including the Value System, on Academic Achievement in Science Among 9th Grade Female Students | ||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||
Volume 31, Issue 7.2, July 2025, Pages 247-279 PDF (1.97 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jsu.2025.460207 | ||
Authors | ||
ندى عقيل العبدالكريم* 1; صالح عبدالله العبدالكريم* 2 | ||
1طالبة دراسات عليا - دكتوراه كلية التربية بجامعة الملك سعود | ||
2أستاذ المناهج وتعليم العلوم كلية التربية بجامعة الملك سعود | ||
Abstract | ||
هدف هذا البحث إلى دراسة أثر نموذج تدريس قائم على النظرية البنائية الاجتماعية متضمن منظومة القيم، على التحصيل الدراسي في مادة العلوم لدى طالبات الصف الثالث المتوسط، واعتمد البحث على المنهج شبه التجريبي، تم تعيين عينة البحث بطريقة قصدية - مقر عمل أحد الباحثين- وتكونت العينة من (49) طالبة، يتوزعن في حجرتين دراسيتين للصف الثالث المتوسط، تم تعيين إحداهما كمجموعة ضابطة (25طالبة) دُرسن وحدة أسس الحياة بالطريقة التقليدية، والأخرى مجموعة تجريبية (24طالبة) دُرسن ذات الوحدة بالنموذج البنائي الاجتماعي المتضمن منظومة القيم، وقد أعدّ الباحثان اختبارًا تحصيليًا، ودليلين أحدهما للمعلمة والآخر للطالبة. وباستخدام اختبار (ت) لمجموعتين مستقلتين (Independent Samples T-Test)، ومعادلة كوهين Cohen)) لحساب حجم التأثير؛ فقد أسفر البحث عن وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة ( ) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة، في اختبار التحصيل الدراسي، لصالح المجموعة التجريبية، كما بلغ حجم التأثير للنموذج على التحصيل الدراسي أكبر من (0,80) مما دل على أن حجم الأثر كبير. Abstract: This research aimed to study the effect of a social constructivist teaching model incorporating a value system on the academic achievement of third-grade intermediate female students in science. The study adopted a quasi-experimental approach. The research sample was purposively selected from one of the researchers' workplaces and consisted of 49 students divided into two third-grade intermediate classrooms. One classroom was assigned as the control group (25 students), which was taught the "Foundations of Life" unit using the traditional method. The other classroom was assigned as the experimental group (24 students), which was taught the same unit using the social constructivist model that incorporated a value system.The researchers prepared an achievement test and two guides, one for the teacher and one for the students. Using an Independent Samples T-Test and Cohen's for calculating the effect size, the study found a statistically significant difference at a significance level of α≤0.05 between the mean scores of the experimental and control groups on the academic achievement test, in favor of the experimental group. The effect size of the model on academic achievement was greater than 0.80, which indicates a large effect | ||
Keywords | ||
نموذج بنائي اجتماعي – منظومة القيم – التحصيل الدراسي Social constructivist model; value system; academic achievement | ||
Statistics Article View: 5 |