فاعلية أنشطة إثرائية في الكيمياء قائمة على مدخل STEM في تنمية المفاهيم العلمية لطلاب المرحلة الثانوية Effectiveness of enrichment activities in Chemistrybased on STEM approach for developing scientific concepts among secondary school students | ||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||
Volume 31, Issue 7.2, July 2025, Pages 447-470 PDF (1.67 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jsu.2025.460222 | ||
Authors | ||
علي محيي الدين راشد* ; اماني احمد المحمدي* | ||
استاذ المناهج وطرق التدريس علوم كلية التربية جامعة حلوان | ||
Abstract | ||
ملخص البحث هدف البحث الكشف عن فاعلية أنشطة إثرائية في الكيمياءقائمة على مدخل STEM في تنمية المفاهيمالعلمية لطلاب المرحلة الثانوية، ولقياس الفاعلية تم اختيار عينة البحث التي تكونت من مجموعة واحدة مكونة من 40 طالب من طلاب الصف الأول الثانوي بمدرسة عثمان بن عفان الثانوية بنين لعام 2023-2024، واعتمد البحث علي المنهج الوصفي التحليلي في الجزء الخاص بالدراسة النظرية والمنهج التجريبي في الجزء الخاص بالجانب التطبيقي للبحثولتحقيق هدف البحثوالتأكد من صحه فروضه تم إعداد قائمة المفاهيم العلمية التي يمكن تنميتها لدي طلاب الصف الأول الثانوي ، وتمإعداد الإطار العام للأنشطة الإثرائية في ضوء مدخل STEM،وتم إعداد أداة القياس وهياختبار المفاهيم العلمية،ثم التطبيق القبلي والبعدي لاختبار المفاهيم العلمية علي عينة البحث،وأشارت نتائج البحث إلى وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي في اختبار المفاهيم العلمية لصالح التطبيق البعدي ، عند مستوى (0.01)، وبالتالي أكدت نتائج البحث فاعليةأنشطة إثرائية في الكيمياء قائمة على مدخل STEM في تنمية المفاهيمالعلمية لطلاب المرحلة الثانوية. لذلك أوصت الباحثة بإثراء المناهج بأنشطة إثرائية تدعم قدرة الطلاب على تطبيق المفاهيم العلمية لتيسير فهمها ودراستها. Research Abstract The aim of the research is to examine Effectiveness of enrichment activities in Chemistry based on STEM approach for developing scientific concepts among secondary school students. To measure effectiveness, the research sample was selected, which consisted of one group of 40 first-year secondary school students at Othman bin Affan Secondary School for Boys for the year 2023-2024. The research relied on the descriptive analytical approach in the theoretical study section and the experimental approach in the applied aspect of the research and investigation of the research objective and to verify the validity of the hypotheses. A list of scientific concepts that can be developed among first-year secondary school students was prepared. The general framework for enrichment activities was prepared in light of the STEM approach. The measurement tool, which is the scientific concepts test, was prepared, followed by One group pretest posttest designof the measurement tool to the research sample. The research results indicated the presence of a statistically significant difference between the average scores of students in the experimental group in the pre- and post-applications in the scientific concepts test in favor of the post-application, at the level (0.01). Therefore, the research results confirmed the effectiveness of enrichment activities in chemistry based on the STEM approach in developing scientific concepts for secondary school students. Therefore, the researcher recommended enriching the curricula with enrichment activities that support the ability Students apply scientific concepts to facilitate their understanding and study. | ||
Keywords | ||
Keywords: Enrichment activities in chemistry - STEM approach - Developing scientific concepts - High الكلمات المفتاحية: أنشطة إثرائية في الكيمياء; مدخل STEM; تنمية المفاهيم العلمية; طلاب المرحلة الثانوية | ||
Statistics Article View: 2 PDF Download: 2 |