النقد التيميُّ لابن سبعين قراءة في السياق والمنطلقات Ibn Sab'in's Taymiyya Criticism A Reading of Context and Premises | ||
المجلة العلمية بکلية الآداب | ||
Volume 2025, Issue 60, July 2025, Pages 2497-2530 PDF (323.5 K) | ||
Document Type: أبحاث علمیة | ||
DOI: 10.21608/jartf.2025.460311 | ||
Author | ||
فيصل زامــل الشهراني | ||
الأستاذ المساعد في قسم الشريعة والدراسات الإسلامية ، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة الملك عبدالعزيز، جدة ، وزارة التعليم، المملكة العربية السعودية | ||
Abstract | ||
يُقَدِّم البحث قراءةً تحليليةً لموقف شيخ الإسلام ابن تيمية من ابن سبعين ضمن إطارٍ أوسع لموقفه من فلاسفة المتصوّفة وأربابِ القول بوحدة الوجود. وقد تحدّد هدفُ الدراسة في تتبّع منطلقات ابن تيمية النقدية ومكوّناتها المفهومية، وبيان تفريقاته بين المقالة وصاحبها، وبين الاتحادية والحلول، وبين الوحدة المطلقة ووحدة الوجود، مع توظيفٍ لمنهجٍ مقارنٍ يوازن بين ابن عربي والقونوي والعفيف التلمساني من جهة، وابن سبعين من جهة أخرى. اعتمد البحثُ على تحليلٍ مفاهيميّ دقيق لمصطلحاتٍ أصولية ومنطقية (المطلق بشرط الإطلاق/لا بشرط، الكلي/الجزئي، الماهية/الوجود)، مع إظهار أثر الخلط بينها في بناء المذهب الاتحادي. وتخلُص الدراسة إلى أنّ ابن تيمية يرى مقالةَ ابن سبعين مركَّبةً من موادَّ كلاميّةٍ تعطيلية وصوفيّةٍ شَطَحيّة وفلسفيةٍ مشائية، وأنّ فسادَها يتبدّى في التناقض الداخلي وفي مصادمة المعقول والمنقول، وأنّ شدّةَ حكمه على «المتَفَلْسِفَة من المتصوّفة» لا تَمنعُه من أصلٍ اعتذاريٍّ يفصلُ فيه بين الذوات والمقالات ويرجّح العذرَ للجهّال والمقلّدين. كما تُبيّن الدراسةُ تفريقَ ابن تيمية بين درجات القائلين بالوحدة، فيجعلُ ابنَ عربي أخفَّ ضلالاً من القونوي والتلمساني، ويرى ابنَ سبعين أقربَ إلى القول بالوحدة المطلقة لالتزامه لوازمَها الميتافيزيقية. The research presents an analytical reading of Sheikh al-Islam Ibn Taymiyyah's position on Ibn Sab'in within a broader framework of his position on Sufi philosophers and proponents of the doctrine of the unity of being. The study's objective was to trace Ibn Taymiyyah's critical premises and their conceptual components, and to clarify his distinctions between the article and its author, between unionism and incarnation, and between absolute unity and unity of being, with Employing a comparative approach that balances Ibn Arabi, al-Qunawi, and al-Afif al-Tilimsani on the one hand, and Ibn Sab'in on the other. The research relied on a precise conceptual analysis of jurisprudential and logical terms (the absolute with the condition of absoluteness/without condition, the universal/the particular, essence/existence), while demonstrating the impact of mixing them in constructing the unionist doctrine. The study concludes that Ibn Taymiyyah He sees Ibn Sab'in's essay as a composite of nullifying theological material, superficial Sufism, and peripatetic philosophy. Its corruption is evident in its internal contradiction and in its clash with reason and tradition. His harsh judgment on the "philosophizing Sufis" does not prevent him from adopting an apologetic approach, distinguishing between the essence and the articles, and preferring to excuse the ignorant and the imitators. The study also demonstrates Ibn Taymiyyah's distinction Among the ranks of those who believe in unity, he considers Ibn Arabi less misguided than al-Qunawi and al-Tilimsani, and views Ibn Sab'in as closer to the view of absolute unity due to his commitment to its metaphysical implications. | ||
Keywords | ||
ابن تيمية؛ ابن سبعين؛ وحدة الوجود؛ الاتحاد؛ الحلول؛ ابن عربي؛ صدر الدين القونوي؛ العفيف التلمساني؛ المطلق بشرط الإطلاق؛ الكلي والجزئي؛; Sadr al-Din al-Qunawi; al-'Afif al-Tilimsani; the absolute with the condition of absoluteness; the universal and the particular; essence and existence | ||
Statistics Article View: 5 PDF Download: 1 |