المسائل التي وصفها الإمام مالك في المدوّنة الكبرى بقولِه: "لا ينبغي" في أبواب العبادات جمعًا ودراسةً | ||
| المجلة العلمية کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين | ||
| Volume 13, Issue 19, September 2025, Pages 981-1058 PDF (1.61 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/jafd.2025.461352 | ||
| Author | ||
| أديب بن عبيد بن عوض السحيمي* | ||
| قسم الشريعة بكلية الشريعة والقانون بجامعة الجوف المملكة العربية السعودية | ||
| Abstract | ||
| ملخص البحث يتناول هذا البحث بالدراسة والتحليل عبارة الإمام مالك رحمه الله «لا ينبغي» في المدوّنة الكبرى، باعتبارها من أبرز المصطلحات الفقهية التي تعبّر عن مراتب المنع في المذهب المالكي، وتكشف عن دقّة الإمام في صياغة الأحكام وضبط دلالاتها. وقد اعتمد الباحث المنهج الاستقرائي في جمع مواضع العبارة من كتب العبادات، كالصلاة، والصيام، والزكاة، والحج، والاعتكاف، والضحايا، ثم المنهج الوصفي التحليلي في تفسير دلالتها وسياقاتها وقرائنها. تبيّن من الدراسة أن عبارة «لا ينبغي» ليست لفظًا لغويًا محايدًا، بل أداة حكمٍ شرعيّ تتنوّع دلالاتها بحسب المقام، فهي تدلّ على التحريم والإبطال متى اقترنت بقرائن التشديد، كالنص على الإعادة أو عدم الإجزاء، أو بعبارات كـ«حرام» و«سدًّا للذريعة»، وتدلّ على الكراهة أو المنع الإرشادي عند خلوّها من هذه القرائن. أمّا في مسائل الاعتقاد فتُفيد الامتناع الذاتي، وفي الآداب والكمالات تُعبّر عن ترك الأولى. ومن ثمّ فهي لفظٌ مرنٌ يجمع بين المنع الشرعي والمنع الأدبي، ويعتمد في فهمه على السياق والمقاصد الشرعية. وقد خلص البحث إلى أنّ «لا ينبغي» في فقه الإمام مالك ميزانٌ دقيقٌ لضبط مراتب المنع، يتدرّج من التحريم إلى الكراهة، وأنها ترتبط بأصول المذهب الكبرى كسدّ الذرائع، والاحتياط في العبادات، ومراعاة المقاصد. كما أبرزت النتائج أن العبارة تؤدي وظيفة فقهية مهمة في فتاوى الإمام، إذ تُستخدم في الإرشاد إلى الأكمل، والتحذير من المخالفة، وصيانة العبادات من الخلل أو الابتداع. واختُتم البحث بجملةٍ من التوصيات، من أهمها: إعداد معجمٍ دلالي لمصطلحات الإمام مالك، وإجراء دراسات مقارنة لاستعمال هذه العبارات في المذاهب الأخرى، وتوسيع نطاق البحث ليشمل أبواب المعاملات وسائر الفروع الفقهية؛ تحقيقًا لفهمٍ أعمق لمنهج الإمام مالك في التعبير عن الأحكام الشرعية. Abstract This study examines Imam Mālik’s expression “lā yanbaghī” (“it is not proper/should not be”) in the al-Mudawwana al-Kubrā as a key juristic term that conveys graded levels of prohibition within the Mālikī school and reflects the Imam’s precision in formulating rulgments and their nuances. The research employs an inductive method to collect occurrences of the phrase across acts of worship—prayer, fasting, almsgiving, pilgrimage, retreat (iʿtikāf), and sacrificial offerings—followed by a descriptive-analytical approach to interpret its meanings, contexts, and corroborating indicators. The findings show that “lā yanbaghī” is not a neutral linguistic marker but a legal operative term whose force varies with context: it signifies prohibition and invalidation when accompanied by strong indicators such as explicit statements of non-fulfilment, the need to repeat an act, or phrases like “ḥarām” and “as a preventive measure (sadd al-dharāʾiʿ).” In the absence of such indicators, it denotes dislike (karāhah) or advisory restraint. In matters of creed it can indicate essential impossibility, whereas in ethics and commendable conduct it points to “leaving what is less fitting.” Thus, the term is flexible, encompassing both legal and moral prohibition, and its meaning is determined by context and the higher objectives of the Sharīʿah. The study concludes that, in Mālik’s jurisprudence, “lā yanbaghī” functions as a calibrated gauge of prohibition ranging from strict forbiddance to censure, closely aligned with core Mālikī principles such as blocking the means, prudence in worship, and consideration of objectives. The term serves important juristic purposes in Mālik’s fatwas: guiding to what is most complete, warning against contravention, and safeguarding acts of worship from deficiency or innovation. The research ends with recommendations, including compiling a semantic lexicon of Mālik’s technical terms, undertaking cross-madhhab comparisons of such expressions, and extending inquiry to transactions and other legal areas to deepen understanding of Mālik’s method in articulating legal rulings. | ||
| Keywords | ||
| الكلمات المفتاحية: الإمام مالك; المدوّنة الكبرى; لا ينبغي; الدلالة الفقهية; المذهب المالكي; العبادات. Keywords: Imam Mālik; al-Mudawwana al-Kubrā; “lā yanbaghī”; legal semantics; Mālikī school; acts of worship | ||
|
Statistics Article View: 9 PDF Download: 3 |
||