| أثر استخدام التمرينات التنافسية المدعمة بأسلوب المحطات التعليمية على تنمية المهارات المنهجية ومستوى الدافعية نحو التعلم في كرة السلة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية | ||
| مجلة علوم الرياضة وتطبيقات التربية البدنية | ||
| Volume 36, Issue 1, July 2025, Pages 213-245 PDF (1.12 M) | ||
| Document Type: المقالات البحثیة الأصلیة | ||
| DOI: 10.21608/sjph.2025.411645.1250 | ||
| Authors | ||
| وليد سيد حسين إبراهيم* 1; السيد محمد عبدالعال علي* 2 | ||
| 1أستاذ مساعد بقسم العلوم النفسية والتربوية – كلية علوم الرياضة – جامعة سوهاج | ||
| 2مدرس بقسم المناهج وتدريس التربية الرياضية – كلية علوم الرياضة – جامعة سوهاج | ||
| Abstract | ||
| استهدف البحث التعرف على أثر استخدام التمرينات التنافسية المدعمة بأسلوب المحطات التعليمية على تنمية المهارات المنهجية بوحدة كرة السلة لدى عينة البحث التجريبية، تنمية الدافعية نحو التعلم لدى عينة البحث التجريبية، واستخدم الباحثان المنهج التجريبي(التصميم التجريبي لمجموعتين احداهما تجريبيه والأخرى ضابطه)، على عينه قوامها (60) تلميذ من تلاميذ الصف الثاني الاعدادي بمدرسة صلاح سالم الاعدادية بإدارة سوهاج التعليمية للعام الدراسي 2024-2025م، وتمثلت أدوات جمع البيانات في واختبار الجملة الحركية للمهارات المنهجية بوحدة كرة السلة ومقياس الدافعية نحو التعلم، وكانت أهم النتائج ان تدريس وحدة كرة السلة المنهجية باستخدام التمرينات التنافسية المدعمة بأسلوب المحطات التعليمية له تأثير إيجابي على تنمية مستوى المهارات المنهجية والدافعية نحو التعلم لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين مستوى الدافعية نحو التعلم وأداء التلاميذ للمهارات المنهجية في وحدة كرة السلة، أن البرنامج التعليمي له تأثير إيجابي علي تحسين مستوى المهارات الحركية الأساسية وعادات العقل المنتجة لدى تلاميذ الصفوف الأولي بالمرحلة الابتدائية، وكانت أهم التوصيات تضمين الوحدات التعليمية المنهجية للمرحلة الإعدادية بأهمية التمرينات التنافسية والمحطات التعليمية في تنمية مستوى دافعية التلاميذ نحو التعلم. Impact of Using the Competitive Exercises Supported by the Educational Stations Method on the Development of Methodological Skills and the Level of Motivation toward Learning in Basketball among Preparatory School Students The research aimed to identify the effect of using competitive exercises supported by the educational stations method on developing methodological skills in the basketball unit among the experimental research sample, developing motivation towards learning among the experimental research sample, and the researchers used the experimental method (experimental design for two groups, one experimental and the other control), on a sample of (60) second-year middle school students at Salah Salem Middle School in Sohag Educational Administration for the academic year 2024-2025 AD, and the data collection tools were represented in the motor sentence test for methodological skills in the basketball unit and the motivation scale towards learning, and the most important results were that teaching the methodological basketball unit using competitive exercises supported by the educational stations method has a positive effect on developing the level of methodological skills and motivation towards learning among second-year middle school students, and the presence of a statistically significant positive correlation between the level of motivation towards learning and students’ performance of methodological skills in the basketball unit, and that the educational program has a positive effect on improving the level of basic motor skills and productive habits of mind among students in the first grades of the primary stage, and the most important recommendations were to include methodological educational units for the stage Preparatory school emphasizes the importance of competitive exercises and educational stations in developing students' motivation to learn. | ||
| Keywords | ||
| التمرينات التنافسية; أسلوب المحطات التعليمية; المهارات المنهجية; مستوى الدافعية; كرة السلة; تلاميذ; المرحلة الإعدادية | ||
| Statistics Article View: 58 PDF Download: 23 | ||