| الاغتـراب الوظيفـي لدى معلمات المرحلة الثانوية بمــدينــة الطــائــف مــن وجهــة نظــرهــنJob Alienation among Female Teachers of Secondary Schools in Taif City from their Own Perspectives | ||
| مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||
| Volume 36, Issue 36.3, October 2025, Pages 1-37 PDF (1.34 M) | ||
| Document Type: بحوث | ||
| DOI: 10.21608/jeor.2025.461603 | ||
| Authors | ||
| ليلى عداوي; شدى فرج | ||
| كلية التربية - جامعة الطائف | ||
| Abstract | ||
| هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة الاغتراب الوظيفي لدى معلمات المرحلة الثانوية بمدينة الطائف من وجهة نظرهن، من حيث الأبعاد التالية: (عدم الالتزام بالمعايير، فقدان الهدف، العجز، العزلة الاجتماعية)، والكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية حول درجة الاغتراب الوظيفي لدى معلمات المرحلة الثانوية بمدينة الطائف من وجهة نظرهن، تعزى للمتغيرات التالية: (المؤهل العلمي، عدد سنوات الخبرة، عدد الدورات التدريبية). ولتحقيق أهداف الدراسة اُستخدِمَ المنهج الوصفي المسحي، وكذلك اُستخدِمت الاستبانة أداةً لجمع البيانات، وتكوّن مجتمع الدراسة من جميع معلمات المرحلة الثانوية بالمدارس الحكومية بمدينة الطائف، في حين تكونت عينة الدراسة من (355)معلمة، وأسفرت نتائج الدراسة عن أنّ: درجة الاغتراب الوظيفي لدى معلمات المرحلة الثانوية بمدينة الطائف من وجهة نظرهن جاءت بدرجة (متوسطة)، وكان ترتيب الأبعاد على التوالي: (عدم الالتزام بالمعايير، العزلة الاجتماعية، العجز، فقدان الهدف)، ووُجِدَتْ فروقاً ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغيري (المؤهل الدراسي، سنوات الخبرة)، ولم توجد فروقاً ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير(الدورات التدريبية)، وكانت أهم توصيات الدراسة: ضرورة توعية المديرات بأهمية مراعاة احتياجات المعلمات، والنظر إليها بعين الاعتبار، وتبنِّي برامج التحفيز المادية والمعنوية اللازمة لتشجيع المعلمات على الاستمرار في أداء مهامهن الوظيفية. The study aimed to identify the level of job alienation among the female teachers of secondary schools in Taif City from their own perspectives in terms of the following dimensions: (non-compliance with standards – having no goals - helplessness - social loneliness). It also aimed to detect whether there are statistically significant differences in the level of job alienation among the target population due to the following variables: (educational qualifications - years of experience - number of training courses attended). To achieve the objectives of the study, a descriptive survey approach was implemented. In addition, a questionnaire was utilized as a tool to collect the data. The study covered all the female teachers working at the government secondary schools in Taif City, where the study sample consisted of (355) female teachers. The results of the study revealed that the level of job alienation of the target female teachers was quite moderate, and the studied dimensions came into the following order: (non-compliance with standards - social loneliness – helplessness and having no goals). As for the variables, the study showed that there were statistically significant differences among the responses of the study sample due to the variables of ( educational qualifications and years of experience). However, there were no statistically significant differences between their responses on the variable of ( the training courses).The most substantial recommendations of the study were as follows :the necessity of boosting the awareness of the schools’ principals of the importance of taking the needs of the female teachers into account. implementing incentive programs (both financial and non-financial/ recognition) that encourage female teachers to continue performing well on their jobs. | ||
| Keywords | ||
| الكلمات المفتاحية: الاغتراب الوظيفي; معلمات المرحلة الثانوية; مدينة الطائف.Keywords: job alienation - secondary school teachers - Taif City | ||
| Statistics Article View: 24 PDF Download: 11 | ||