| فعالية برنامـج إرشادي جمعي عقلاني انفعالي سلوكـي لتنميـة الصلابـة النفسيـة لـدى المراهقيـن الأيتـامThe effectiveness of a rational-emotional-behavioral group counseling program to develop psychological resilience among orphan adolescents | ||
| مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||
| Volume 36, Issue 36.3, October 2025, Pages 39-77 PDF (1.16 M) | ||
| Document Type: بحوث | ||
| DOI: 10.21608/jeor.2025.461606 | ||
| Authors | ||
| اروى القفاري; علي الصبحيين | ||
| جــامعــة المـلك سعـــود | ||
| Abstract | ||
| هدف البحث إلى الكشف عن الفروق بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على مقياس الصلابة النفسية، والتعرف على الفروق بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي والبعدي التتبعي على مقياس الصلابة النفسية. وتم استخدام المنهج شبه التجريبي المعتمد على تصميم مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة، وتكون مجتمع الدراسة من المراهقات الأيتام في جمعية انسان، الذين تتراوح أعمارهم بين (13 و18) سنة، وتتكون عينة الدراسة من الأفراد (الأيتام) الإناث؛ حيث تم تقسيمهم إلى مجموعتين، حيث تحتوي المجموعة التجريبية على (15) مراهقة يتلقين جلسات برنامج الإرشاد العقلاني الانفعالي السلوكي، أما المجموعة الضابطة فتتكون من (15) مراهقة يتلقين البرامج التي تقدمها الجمعية خلال فترة الدراسة. وشملت أدوات البحث كل من : برنامج العلاج العقلاني الانفعالي السلوكي (إعداد الباحثة)، ومقياس الصلابة النفسية، من إعداد: مخيمر (2012) وتم تطبيقه على البيئة السعودية من قبل منصور، وحميد الدين (2023). وكانت أهم النتائج: وجود فروق دالة إحصائياً بين المجموعة التجريبية والضابطة في الصلابة النفسية وأبعادها لصالح التجريبية، مما يثبت فاعلية البرنامج في تعزيز الصلابة. ووُجود فروق إحصائياً بين القياسين القبلي والبعدي لمقياس الصلابة النفسية، وكذلك التتبعي لصالح البعدي والتتبعي، مع ثبات الأثر بمرور الوقت. وكانت أهم التوصيات: إعداد برامج تدريبية إرشادية متخصصة يقدمها الأخصائيون النفسيون والاجتماعيون في دور الأيتام لتقوية الصلابة النفسية، وإدخال وحدات تدريبية عن الصلابة النفسية ضمن الأنشطة الصفية واللاصفية في المدارس لتعزيز الجانب النفسي والاجتماعي لدى الطالبات. والتعاون بين الجامعات ومؤسسات الرعاية الاجتماعية لتطبيق البرامج الإرشادية المبنية على الأدلة العلمية في مجال دعم الصحة النفسية للمراهقين The aim of this research was to reveal the differences between the mean scores of the experimental group and the control group on the psychological resilience scale, and to identify the differences between the mean scores of the experimental group members in the pre-, post-, and follow-up post-tests on the psychological resilience scale. A quasi-experimental approach was used, based on the design of an experimental group and a control group. The study population consisted of orphaned adolescent girls from the Insan Association, aged between 13 and 18 years. The study sample consisted of female individuals (orphans). They were divided into two groups: the experimental group comprised (15) adolescent girls receiving sessions of the Rational Emotive Behavioral Therapy (REBT) program, while the control group comprised (15) adolescent girls receiving programs offered by the association during the study period. The research tools included: the Rational Emotive Behavioral Therapy (REBT) program (prepared by the researcher) and the psychological resilience scale, prepared by Mukhaimer (2012) and applied to the Saudi context by Mansour and Hamid Al-Din (2023). The most important results were: There were statistically significant differences between the experimental and control groups in psychological resilience and its dimensions, in favor of the experimental group, proving the program's effectiveness in enhancing resilience. There were also statistical differences between the pre- and post-tests of the psychological resilience scale, as well as the follow-up test, in favor of the post-test and follow-up, with the effect remaining stable over time. The most important recommendations were: Develop specialized counseling training programs presented by psychologists and social workers in orphanages to strengthen psychological resilience, incorporate training modules on psychological resilience into classroom and extracurricular activities in schools to enhance the psychological and social aspects of female students, and collaborate between universities and social welfare institutions to implement evidence-based counseling programs to support the mental health of adolescents. | ||
| Keywords | ||
| الكلمات المفتاحية: البرنامج الإرشادي; الصلابة النفسية; المراهقين الأيتام.Keywords: Counseling program; psychological resilience; orphan adolescents | ||
| Statistics Article View: 29 PDF Download: 19 | ||