| صعـوبـات تطبيــق الجـامعـات السعـوديــة للثقـافــة المؤسسية الخضراء ودورها في تحقيق الابتكار فـي ضـــوء رؤيــــة المملكـــة 2030 Difficulties in Implementing a Green Corporate Culture in Saudi Universities and Its Role in Achieving Innovation in Light of the Kingdom's Vision 2030 | ||
| مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||
| Volume 36, Issue 36.3, October 2025, Pages 121-168 PDF (1.44 M) | ||
| Document Type: بحوث | ||
| DOI: 10.21608/jeor.2025.461610 | ||
| Authors | ||
| عبير الصالح; نادية المطيري | ||
| كليــة التــربيــة - جامعـة المــلك سعـود | ||
| Abstract | ||
| هدفت الدراسة إلى التعرف صعوبات تطبيق الجامعات السعودية للثقافة المؤسسية الخضراء و دورها في تحقيق الإبتكار في ضوء رؤية المملكة 2030، واستخدمت المنهج الوصفي من خلال الاستبانة بعد التأكد من صدقها وثباتها، وتكونت العينة من (364) عضو هيئة تدريس في أربع جامعات حكومية سعودية، وأظهرت نتائج الدراسة أن هناك العديد من المعوقات والصعوبات التي تواجه تطبيق الجامعات السعودية للثقافة المؤسسية الخضراء و دورها في تحقيق الابتكار 2030 وجاءت أولها: صعوبة في تطوير برامج تدريبية متخصصة تساهم في تأهيل أعضاء هيئة التدريس لتبنّي وتطبيق الثقافة الخضراء في بيئة العمل الأكاديمية)، وثانيها: ندرة التشجع على تطبيق الممارسات البيئية المستدامة بشكل فعّال لضعف السياسات الداخلية للجامعة)، وثالثها: ضعف التنسيق بين القطاعات المختلفة داخل الجامعة مما يعيق تنفيذ الممارسات البيئية الفعالة، وكذلك أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05≥∝) بين استجابات أفراد الدراسة تبعًا لمتغير الرتبة الأكاديمية لصالح فئة الأساتذة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05≥∝) بين استجابات أفراد الدراسة تبعًا لمتغير سنوات الخبرة لصالح فئة 15 سنة فأكثر، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05≥∝) بين استجابات أفراد الدراسة تبعًا لمتغير الجنس، وتوصلت الباحثة إلى مجموعة من التوصيات أهمها: دمج الإستدامة في المناهج الدراسية بحبث تضمين موضوعات الاستدامة والإبتكار الأخضر ضمن المناهج الدراسية والأنشطة الجامعية لترسيخ قيم وممارسات بيئية لدى الطلبة وأعضاء هيئة التدريس، وتحفيز البحث العلمي لتشجيع البحوث والدراسات التطبيقية التي تتناول قضايا الثقافة المؤسسية الخضراء، ودورها في الابتكار، وتخصيص منح بحثية لمشاريع مستدامة. The study aimed to identify the difficulties in implementing a green corporate culture in Saudi universities and its role in achieving innovation in light of the Kingdom's Vision 2030. The descriptive approach was used through a questionnaire after verifying its validity and reliability. The sample consisted of (364) faculty members from four Saudi public universities. The study results revealed several obstacles and difficulties facing Saudi universities in implementing a green corporate culture and its role in achieving innovation in 2030. The first was difficulty in developing specialized training programs that contribute to qualifying faculty members to adopt and implement a green culture in the academic work environment. The second was the scarcity of encouragement to effectively implement sustainable environmental practices due to weak internal university policies. The third was weak coordination between the various sectors within the university, which hinders the implementation of effective environmental practices. The study also revealed statistically significant differences at the significance level (≥0.05) between the responses of the study participants. Based on the variable of academic rank, in favor of the professor’s category. There were statistically significant differences at the significance level (≥0.05) between the responses of study members based on the variable of years of experience, in favor of the category of 15 years and older. There were no statistically significant differences at the significance level (≥0.05) between the responses of study members based on the variable of gender. The researcher reached a set of recommendations, the most important of which are: integrating sustainability into academic curricula by including topics of sustainability and green innovation within academic curricula and university activities to instill environmental values and practices among students and faculty members; stimulating scientific research to encourage applied research and studies that address issues of green corporate culture and its role in innovation; and allocating research grants for sustainable projects. | ||
| Keywords | ||
| الكلمات المفتاحية: صعوبات، الثقافة المؤسسية الخضراء، الإبتكار، رؤية المملكة 2030.Keywords: Difficulties; green corporate culture; innovation; Saudi Vision 2030 | ||
| Statistics Article View: 25 PDF Download: 15 | ||