| التفاعل بين شكل محفزات الألعاب ومستوى دافعية الإنجاز وأثره في تنمية المهارات الرقمية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية The Interaction Between the Form of Game Stimuli and the Level of Achievement Motivation to Develop Digital Skills for Primary School Students | ||
| مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||
| Volume 31, Issue 8.1, August 2025, Pages 384-475 PDF (2.1 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/jsu.2025.461916 | ||
| Authors | ||
| إيمان شعبان محمد أحمد* ; داليا أحمد شوقي كامل* 1; نيفين محمد عبد الله الجباس* 2; محمد عاطف محمد* 3 | ||
| 1أستاذ تكنولوجيا التعليم كلية التربية- جامعة حلوان | ||
| 2أستاذ تكنولوجيا التعليم كلية التربية – جامعة حلوان | ||
| 3مدرس علم النفس التربوي كلية التربية – جامعة حلوان | ||
| Abstract | ||
| يهدف البحث الحالي إلى تنمية المهارات الرقمية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية وقد تطلب هذا البحث اعداد قائمة مهارات الرقمية ، واختبار تحصيلي للجانب الأدائي لمادة تكنولوجيا المعلومات والاتصالات  لتلاميذ الصف الرابع الابتدائي، وقد تحددت عينة البحث عددها (101) تلميذ/تمليذه من الصف الرابع الابتدائي. وقد أظهرت نتائج البحث :وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبيتين في اختبار الجانب المعرفي للمهارات الرقمية لتلاميذ المرحلة الابتدائية يرجع للتأثير الأساسي لمحفزات ( المحتوى/ الهيكلية ) فى بيئة تعلم إلكترونية قائمة على محفزات الألعاب."، وجود فوق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبيتين(المحتوى / الهيكلية) فى اختبار الجانب المعرفي للمهارات الرقمية لتلاميذ المرحلة الابتدائية يرجع للتأثير الأساسي لمستوى دافعية الإنجاز ( مرتفعي مستوى الدافعية- منخفضي مستوى الدافعية ) فى بيئة تعلم إلكترونية قائمة على محفزات الألعاب ، وجود فروق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات المجموعات التجريبية فى اختبار الجانب المعرفي للمهارات الرقمية لتلاميذ المرحلة الابتدائية يرجع للتأثير الأساسي للتفاعل بين محفزات ( المحتوى – الهيكلية ) ومستوى دافعية الإنجاز ( منخفضي مستوى الدافعية – مرتفعي مستوى الدافعية ) فى بيئة تعلم إلكترونية قائمة على محفزات الألعاب، وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبيتين(مرتفعي/ منخفضي) الدافعية في مقياس التقدير اللفظي لمستوى الأداء للمهارات الرقمية لتلاميذ المرحلة الابتدائية يرجع للتأثير الأساسي لمحفزات (المحتوى/الهيكلية) فى بيئة تعلم إلكترونية قائمة على محفزات الألعاب ، وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبيتين (المحتوى/ الهيكلية) في مقياس التقدير اللفظي لمستوى الأداء للمهارات الرقمية لتلاميذ المرحلة الابتدائية يرجع للتأثير الأساسي لمستوى دافعية الإنجاز (مرتفعي مستوى الدافعية - منخفضي مستوى الدافعية ) في بيئة تعلم إلكترونية قائمة على محفزات الألعاب، وجود فروق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات المجموعات التجريبية في مقياس التقدير اللفظي لمستوى الأداء للمهارات الرقمية لتلاميذ المرحلة الابتدائية يرجع للتأثير الأساسي للتفاعل بين محفزات (المحتوى – الهيكلية) ومستوى دافعية الإنجاز (منخفضي مستوى الدافعية – مرتفعي مستوى الدافعية) فى بيئة تعلم إلكترونية قائمة على محفزات الألعاب. The current research aims to develop digital skills among primary school students. This research required the preparation of a digital skills list and an achievement test for the performance aspect of the Information and Communications Technology subject for fourth-grade primary school students. The research sample was determined to be (101) female students from the fourth grade.The research results showed: There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the two experimental groups in the test of the cognitive aspect of digital skills for primary school students due to the main effect of stimuli (content/structure) in an electronic learning environment based on game stimuli. There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the two experimental groups (content/structure) in the test of the cognitive aspect of digital skills for primary school students due to the main effect of the level of achievement motivation (high level of motivation - low level of motivation) in an electronic learning environment based on game stimuli. There are statistically significant differences at the level of (0.05) between the average scores of the experimental groups in the test of the cognitive aspect of digital skills for primary school students due to the main effect of the interaction between stimuli (content - structure) and the level of achievement motivation (low level of motivation - high level of motivation) in an electronic learning environment based on game stimuli. There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the two groups. The experimental (high/low) motivation in the verbal assessment scale for the performance level of digital skills for primary school students is due to the main effect of stimuli (content/structure) in an electronic learning environment based on game stimuli. The presence of a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the two experimental groups (content/structure) in the verbal assessment scale for the performance level of digital skills for primary school students is due to the main effect of the level of achievement motivation (high level of motivation - low level of motivation) in an electronic learning environment based on game stimuli. The presence of statistically significant differences at the level of (0.05) between the average scores of the experimental groups in the verbal assessment scale for the performance level of digital skills for primary school students is due to the main effect of the interaction between stimuli (content - structure) and the level of achievement motivation (low level of motivation - high level of motivation) in an electronic learning environment based on game stimuli. | ||
| Statistics Article View: 36 PDF Download: 13 | ||