| وجهة الضبط وعلاقتها بالطفو الأكاديمي لدى طلاب جامعة حلوان Control orientation and its relationship with academic buoyancy among Helwan University students | ||
| مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||
| Article 4, Volume 31, Issue 8.2, August 2025, Pages 672-757 PDF (2.23 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/jsu.2025.461920 | ||
| Authors | ||
| هناء سيد أحمد هاشم* ; سهام على عبد الحميد* 1; السيدة السيد عبد الكريم* 2 | ||
| 1أستاذ الصحة النفسية كلية التربية- جامعة حلوان | ||
| 2مدرس الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان | ||
| Abstract | ||
| هدف هذا البحث التعرف على العلاقة بين وجهة الضبط والطفو الأكاديمي لدى طلاب جامعة حلوان، والفرق بين الذكور والإناث في وجهة الضبط والطفو الأكاديمي، وقد شملت عينة البحث (275) طالباً وطالبة من طلاب جامعة حلوان ممن تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (18-21) سنة، ومتوسط عمري (19.44 سنة) وانحراف معياري (1.146)، وبواقع (128 ذكور، 147 إناث)، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي، وطبقت أدوات تمثلت في: مقياس وجهة الضبط ومقياس الطفو الأكاديمي كلاهما من إعداد الباحثة، وتوصلت الدراسة لنتائج أهمها وجود علاقة ارتباطية موجبة بين وجهة الضبط والطفو الأكاديمي، وجود فروق دالة إحصائياً على مقياسي وجهة الضبط والطفو الأكاديمي تعزى للنوع (ذكور، إناث) لصالح الذكور في كلاً المتغيرين، واستناداً إلى الإطار النظري ونتائج الدراسات السابقة ونتائج البحث الحالي تم تقديم بعض التوصيات والبحوث المقترحة. The aim of this study is to identify the relationship between locus of control and academic floating among Helwan University students, and the difference between males and females in locus of control and academic floating. The research sample included 275 male and female students from Helwan University, aged between 18 and 21 years, with an average age of 19.44 years and a standard deviation of 1.146. There were 128 males and 147 females). The researcher used a descriptive correlational approach and applied tools consisting of a control orientation scale and an academic floating scale, both of which were developed by the researcher. The study concluded that there is a positive correlation between control orientation and academic floating, statistically significant differences on the control orientation and academic floating scales attributed to gender (males, females) in favor of males in both variables. Based on the theoretical framework, the results of previous studies, and the results of the current research, some recommendations and proposed research were presented. | ||
| Keywords | ||
| وجهة الضبط، الطفو الأكاديمي، طلاب جامعة حلوان. Control orientation; academic buoyancy; Helwan University students | ||
| Statistics Article View: 28 PDF Download: 16 | ||