تقييم جودة الخدمات التي يقدمها مركز غالي لذوي الإعاقة بجامعة أم القرى | ||
| مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية | ||
| Volume 31, Issue 3, April 2023, Pages 631-663 PDF (550.98 K) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/jfss.2023.463112 | ||
| Author | ||
| فاطمة خالد الحسيني | ||
| أستاذ علم الاجتماع الطبي المساعد بقسم الخدمة الاجتماعية بجامعة أم القرى | ||
| Abstract | ||
| المستخلص هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى جودة الخدمات التي يقدمها مركز غالي لذوي الإعاقة بجامعة أم القرى بمكة المكرمة، ومدى وجود فروق بين استجابات الطلبة في تقدير مستوى الخدمات في ضوء بعض المتغيرات الديمغرافية (الجنس، التخصص، المرحلة الدراسية، نوع الإعاقة)، وهي دراسة وصفية مسحية، تم جمع بياناتها باستخدام استبانة مكونة من أربعة محاور، وهي: الخدمات التعليمية، الخدمات الصحية، الخدمات النفسية والاجتماعية، وخدمات التطوير الذاتي. وتم تطبيقها على عينة مكونة من (66) طالبًا وطالبة من ذوي الإعاقة المستفيدين من خدمات مركز غالي بجامعة أم القرى. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى جودة الخدمات التي يقدمها مركز غالي لذوي الإعاقة بجامعة أم القرى كان مرتفعًا، وذلك في المستوى الكلي، وفي المحاور الفرعية التي ظهرت على الترتيب التالي: الخدمات الصحية، الخدمات الاجتماعية والنفسية، الخدمات التعليمية، وخدمات التطوير الذاتي، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات استجابات أفراد العينة حول تقييم للخدمات التي يقدمها المركز تعزى لاختلاف الجنس لصالح الطلبة الذكور، وفروق تعزى لاختلاف المرحلة الدراسية لصالح طلبة الدراسات العليا، بينما لم توجد فروق تعزى لاختلاف التخصص الدراسي، أو نوع الإعاقة. وقدمت الدراسة بعض التوصيات التي تعزز استدامة هذه النتائج وتطور من الخدمات في ضوء مقترحات الطلبة المشاركين في الدراسة. الكلمات المفتاحية: الخدمات الجامعية، ذوو الإعاقة، مركز غالي. Abstract: This study aimed to evaluate the quality of services provided by the Ghali Center for Students with Disabilities at Umm Al-Qura University in Makkah. It also sought to determine whether there are statistically significant differences in students' evaluations of service quality based on selected demographic variables: gender, academic major, level of study, and type of disability. Employing a descriptive survey methodology, data were collected using a questionnaire encompassing four main dimensions: educational services, health services, psychological and social services, and self-development services. The questionnaire was administered to a sample of 66 male and female students with disabilities who benefit from the services of the Ghali Center. The results indicated that the overall quality of services provided by the center was rated as high. This high rating was consistent across all sub-dimensions, ranked as follows: health services, psychological and social services, educational services, and self-development services. Additionally, statistically significant differences were found in participants' responses based on gender, favoring male students, and based on the level of study, favoring postgraduate students. However, no significant differences were observed concerning academic major or type of disability. The study concluded with several recommendations aimed at sustaining these positive outcomes and further enhancing service quality, taking into account the suggestions provided by the participating students. Keywords: University services, students with disabilities, Ghali Center. | ||
| Keywords | ||
| الخدمات الجامعية; ذوو الإعاقة; مركز غالي | ||
|
Statistics Article View: 477 PDF Download: 371 |
||