الدور المعدل للتدريب في تعزيز العلاقة التأثيرية بين تخطيط المسار الوظيفي والابتكار المؤسسي… | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 131, Issue 1, July 2025, Pages 697-735 PDF (1.09 M) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.463401 | ||
| Author | ||
| فيصل بن علي محمد الغامدي | ||
| Abstract | ||
| المستخلص: هدفت الدراسة إلى تحليل الدور المعدل للتدريب في تعزيز العلاقة التأثيرية بين تخطيط المسار الوظيفي والابتكار المؤسسي لدى الموظفين الإداريين في جامعة الباحة. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي في صورته الارتباطية السببية، باستخدام أسلوب تحليل المسار لاختبار فروض الدراسة باستخدام البرنامج الإحصائي (Warp PLS.7)، وبلغ حجم العينة (293) موظفًا وموظفة من الإداريين بالجامعة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، كما استخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات. أظهرت النتائج حصول جميع متغيرات الدراسة على مستويات تقييم متوسطة، كما أظهرت نتائج تحليل المسار وجود علاقة تأثير مباشرة ذات دلالة إحصائية بين تخطيط المسار الوظيفي والابتكار المؤسسي (β = 0.46, p < 0.001)، وكذلك علاقة مباشرة بين تخطيط المسار الوظيفي والتدريب (β = 0.58, p < 0.001)، وأيضًا، تأثير مباشر للتدريب على الابتكار المؤسسي (β = 0.39, p < 0.001). كما أظهرت النتائج وجود دور معدل للتدريب في العلاقة بين تخطيط المسار الوظيفي والابتكار المؤسسي، حيث زادت قوة العلاقة عند إدخال التدريب كعامل معدل (β = 0.686, p < 0.01). وأخيرًا: أظهرت نتائج مؤشرات جودة المطابقة ملاءمة النموذج المقترح لمتغيرات الدراسة، مما يؤكد ملاءمته وقدرته على تفسير العلاقة المفترضة، وأوصت الدراسة بضرورة تعزيز برامج التدريب النوعي المرتبطة بالمسارات الوظيفية، وتطوير بيئة العمل الإدارية بما يدعم نشر ثقافة الابتكار المؤسسي، وإعادة تصميم السياسات الإدارية داخل الجامعة؛ لدعم التمكين الوظيفي، وتحفيز الإبداع في العمل الإداري. الكلمات المفتاحية: الدور المعدل؛ التدريب؛ تخطيط المسار الوظيفي؛ الابتكار المؤسسي. Abstract The study aimed to analyze the moderating role of training in enhancing the influential relationship between career path planning and institutional innovation among administrative employees at Al-Baha University. The study relied on the descriptive approach in its causal correlational form using path analysis method to test the study hypotheses using the statistical program (Warp PLS.7). The sample size was (293) male and female administrative employees at Al-Baha University, who were selected using a simple random method. The questionnaire was also used as a data collection tool. The results showed that all study variables received average evaluation levels. The results of the path analysis also showed the presence of a direct statistically significant influential relationship between career path planning and institutional innovation (β = 0.46, p < 0.001), as well as a direct relationship between career path planning and training (β = 0.58, p < 0.001), and a direct effect of training on institutional innovation (β = 0.39, p < 0.001). The results also showed a moderating role for training in the relationship between career planning and institutional innovation, as the relationship became stronger when training was included as a moderating factor (β = 0.686, p < 0.01). Finally, the results showed a high degree of model fit, confirming its suitability and ability to explain the hypothesized relationship. The study recommended the need to enhance qualitative training programs linked to career paths, develop the administrative work environment to support the dissemination of a culture of institutional innovation, and redesign administrative policies within the university to support career empowerment and stimulate creativity in administrative work. Keywords: Modified Role; Training; Career Path Planning; Institutional innovation. | ||
| Keywords | ||
| الدور المعدل للتدريب في تعزيز العلاقة التأثيرية بين تخطيط المسار; الوظيفي والابتكار المؤسسي… | ||
|
Statistics Article View: 2 |
||