فاعلية برنامج اثرائي في هندسة الفراكتال قائم على الانفوجرافيك في تنمية أبعاد البراعة الرياضية لدى الطلاب الموهوبين بالصف الأول المتوسط ... | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 131, Issue 1, July 2025, Pages 735-763 PDF (569.9 K) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.463885 | ||
| Author | ||
| فيصل بن طائل بن عاسف العتيبي | ||
| Abstract | ||
| ملخص البحث: هدف البحث الحالي إلى استقصاء فاعلية برنامج إثرائي في "هندسة الفراكتال" قائم على تقنية "الإنفوجرافيك" في تنمية أبعاد البراعة الرياضية لدى الطلاب الموهوبين بالصف الأول المتوسط، وذلك باستخدام المنهج المختلط (الكمي والكيفي) بتصميم شبه تجريبي لمجموعتين (تجريبية وضابطة) قوامهما 72 طالبًا موزعين على ثلاث مدارس نموذجية في منطقة الطائف، وتمثلت أدوات البحث في اختبار البراعة الرياضية، ومقياس النزعة المنتجة، ومقابلات بؤرية، وقد أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا لصالح المجموعة التجريبية في جميع أبعاد البراعة الرياضية (الاستيعاب المفاهيمي، الطلاقة الإجرائية، الكفاءة الاستراتيجية، الاستدلال التكيفي) والنزعة المنتجة، كما أظهرت التحليلات الكيفية استجابات إيجابية من الطلاب نحو البرنامج من حيث تشويق المحتوى، وتنظيم المفاهيم، والتفاعل النشط، مما يدل على أن دمج الإنفوجرافيك مع محتوى رياضي غير تقليدي كالفراكتال يعزز الفهم العميق والمهارات العليا لدى الموهوبين، ويوصي البحث بضرورة توظيف التقنيات البصرية الحديثة وتصميم برامج نوعية للفائقين تسهم في تعظيم إمكاناتهم العقلية والمعرفية. Abstract: This study aimed to investigate the effectiveness of an enrichment program in "Fractal Geometry" based on "Infographic" technology in developing the dimensions of mathematical proficiency among gifted third-grade intermediate students. The research employed a mixed-method approach (quantitative and qualitative) using a quasi-experimental design with two groups (experimental and control), consisting of 72 students distributed across three model schools in Al-Madinah and Jazan. The research tools included a mathematical proficiency test, a productive disposition scale, and focus group interviews. The results revealed statistically significant differences in favor of the experimental group across all dimensions of mathematical proficiency (conceptual understanding, procedural fluency, strategic competence, and adaptive reasoning) and productive disposition. Qualitative analysis also showed positive student responses toward the program in terms of content engagement, conceptual clarity, and active interaction. These findings indicate that integrating infographic technology with non-traditional mathematical content like fractal geometry enhances deep understanding and higher-order thinking skills among gifted learners. The study recommends the incorporation of modern visual technologies and the design of specialized programs for gifted students to maximize their intellectual and cognitive potential | ||
| Keywords | ||
| فاعلية برنامج اثرائي في هندسة الفراكتال قائم على الانفوجرافيك في تنمية أبعاد البراعة الرياضية لدى الطلاب الموهوبين بالصف الأول المتوسط | ||
|
Statistics Article View: 16 PDF Download: 4 |
||