آليات مقترحة للحد من سلوكيات العمل المضادة للإنتاجية وعلاقتها ببعض الأنماط القيادية بمدارس التعليم العام في جمهورية مصر العربية Proposed mechanisms to reduce counterproductive work behaviors and their relationship to some leadership styles in public schools in the Arab Republic of Egypt | ||
| مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||
| Volume 31, Issue 8.2, August 2025 PDF (1.84 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/jsu.2025.463911 | ||
| Author | ||
| رقية عيد محمد دربالة* | ||
| مدرس التربية المقارنة والإدارة التعليمية كلية التربية ـ جامعة المنيا | ||
| Abstract | ||
| في ظل ما تشهده مدارس التعليم العام في مصر من تحديات تنظيمية وسلوكية تؤثر في جودة العملية التعليمية، تبرز مشكلة سلوكيات العمل المضادة للإنتاجية باعتبارها إحدى القضايا التي تهدد كفاءة الأداء المدرسي، وتُضعف مناخ العمل والعلاقات المهنية داخل المدرسة. وتهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن طبيعة هذه السلوكيات والعوامل المؤدية إليها وآثارها، وعلاقتها ببعض الأنماط القيادية وهي (القيادة الأخلاقية، والقيادة الرقمية، والقيادة التحويلية، والقيادة السامة)؛ وصولًا إلى وضع مقترحات عملية للحد منها وتعزيز السلوكيات المهنية الإيجابية وفق نمط القيادة المتبع. اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي، حيث تناول القسم الأول الإطار العام للدراسة، بينما عرض القسم الثاني الأسس النظرية لسلوكيات العمل المضادة للإنتاجية، وتناول القسم الثالث العلاقة بين سلوكيات العمل المضادة للإنتاجية وبعض الأنماط القيادية، في حين تناول القسم الرابع واقع الجهود المصرية(التشريعات واللوائح المنظمة) للحد منها، ثم خلُصت الدراسة في قسمها الخامس إلى مجموعة من التوصيات؛ وتوصلت الدراسة إلى عددًا من النتائج النظرية سلوكيات العمل المضادة للإنتاجية سلوكيات سلبية مدمرة للمدرسة تؤدي إلى الإخلال بالعمل المدرسي، ووجود علاقة عكسية بين سلوكيات العمل المضادة للإنتاجية ونمطي القيادة الأخلاقية والتحويلية، ووجود علاقة طردية بين سلوكيات العمل المضادة للإنتاجية والقيادة السامة، أما القيادة الرقمية فتؤثر إيجابًا وسلبًا على سلوكيات العمل المضادة للإنتاجية. Given the organizational and behavioral challenges facing public schools in Egypt that affect the quality of the educational process, the problem of counterproductive work behaviors stands out as one of the issues threatening school performance efficiency and weakening the work environment and professional relationships within the school. This study aims to uncover the nature of these behaviors, the factors leading to them, their effects, and their relationship to certain leadership styles (ethical leadership, digital leadership, transformational leadership, and toxic leadership). Ultimately, it seeks to develop practical proposals to reduce these behaviors and promote positive professional behaviors according to the leadership style adopted. The study adopted a descriptive approach. The first section addressed the general framework of the study, while the second section presented the theoretical foundations of counterproductive work behaviors. The third section examined the relationship between counterproductive work behaviors and certain leadership styles, while the fourth section discussed the reality of Egyptian efforts (legislation and regulations) to reduce them. Finally, the fifth section concluded with a set of recommendations. The study reached a number of theoretical conclusions: counterproductive work behaviors are negative behaviors that are destructive to the school and lead to disruption of school work; there is an inverse relationship between counterproductive work behaviors and ethical and transformational leadership styles; there is a direct relationship between counterproductive work behaviors and toxic leadership; and digital leadership has both positive and negative effects on counterproductive work behaviors. | ||
| Keywords | ||
| سلوكيات العمل المضادة للإنتاجية – القيادة الأخلاقية- القيادة الرقمية- القيادة التحويلية- القيادة السامة. counterproductive work behaviors; ethical leadership; digital leadership; transformational leadership; toxic leadership. | ||
|
Statistics Article View: 39 PDF Download: 29 |
||