واقع التمكين الأكاديمي للصم وضعاف السمع في التعليم العالي من منظور الخدمة الاجتماعية The reality of academic empowerment for deaf and hard-of-hearing students in higher education from a social work perspective | ||
| مجلة الخدمة الاجتماعية | ||
| Volume 86, Issue 4, October 2025, Pages 231-259 PDF (554.28 K) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/egjsw.2025.439107.1553 | ||
| Author | ||
| آمنه بنت حمد الرشيدي* | ||
| محاضر قسم الدراسات الاجتماعية كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية جامعة الملك سعود | ||
| Abstract | ||
| تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع التمكين الأكاديمي للطلبة الصم وضعاف السمع في التعليم العالي، والتعرف على أهم احتياجاتهم ومشكلاتهم. وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية، وقد تم استخدام منهج المسح الاجتماعي، واستخدام الاستبانة كأداة للدراسة. واعتمدت الدراسة على الطلبة الصم وضعاف السمع في جامعات مدينة الرياض التي لديها طلبة صم وضعاف سمع. وقد أظهرت النتائج العديد من الاحتياجات والمشكلات الاكاديمية والتي من أهمها الحاجة إلى فتح تخصصات أكاديمية جديدة تتناسب مع قدراتهم، الحاجة إلى تنويع أساليب التدريس وتكييف المقررات الدراسية. بالإضافة الي مشكلة الصعوبة في فهم المادة النظرية وصعوبة قراءة الشفاه للأعضاء هيئة التدريس غير السعوديين. كذلك أظهرت نتائج الدراسة بأنهم ممكنين أكاديمياً بدرجة عالية. الكلمات الافتتاحية: التمكين الاكاديمي، الصم وضعاف السمع. Abstract: This study aims to identify the reality of academic empowerment for deaf and hard-of-hearing students in higher education and to identify their most important needs and problems. This descriptive study employed a social survey methodology and used a questionnaire as the data collection instrument. The study focused on deaf and hard-of-hearing students in universities in Riyadh that have such student populations. The results revealed several academic needs and problems, most notably the need to open new academic specializations that suit their abilities, the need to diversify teaching methods and adapt curricula, and the difficulty in understanding theoretical material and lip-reading by non-Saudi faculty members. The study also indicated that these students are academically empowered to a high degree. | ||
| Keywords | ||
| التمكين الاكاديمي; الصم وضعاف السمع | ||
|
Statistics Article View: 27 PDF Download: 7 |
||