فاعلية برنامج تدريبي قائم على نموذج التعلم التحفيزي لتحسين المثابرة لدى التلاميذ ذوي العجز المتعلم بالمرحلة الابتدائية The Effectiveness of a Program Based on Motivational Learning model For Improving Perserverance Among Primary School Students With Learned Help lesness | ||
| مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||
| Volume 31, Issue 7.3, July 2025, Pages 471-497 PDF (1.3 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/jsu.2025.464320 | ||
| Authors | ||
| نورهان محمد التهامي أحمد* ; نادية عبده عواض أبو دنيا1; مي السيد خليفة1; محمد عبد الغفار العميري2 | ||
| 1أستاذ علم النفس التربوي كلية التربية –جامعة حلوان | ||
| 2أستاذ علم النفس التربوي المساعد كلية التربية- جامعة حلوان | ||
| Abstract | ||
| هدف البحث إلى التحقق من فاعلية برنامج تدريبي قائم على نموذج التعلم التحفيزي لتحسين المثابرة لدى التلاميذ ذوي العجز المتعلم بالمرحلة الابتدائية. وتكونت عينة البحث من (50) تلميذ وتلميذة بالصف السادس الإبتدائي بمدرسة الإتحاد للتعليم الأساسي بإدارة الجيزة, تم تقسيمهم إلى مجموعتين: إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام مقياس المثابرة(إعداد الباحثة) ومقياس العجز المتعلم)إعداد الباحثة)وبرنامج التعلم التحفيزي (ARCS) كما تم الاعتماد علي المنهج شبه التجريبي. ومن خلال المعالجة الإحصائية بإستخدام برنامج Spss تم التوصل للنتائج التالية: توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات التلاميذ في المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي للمثابرة لصالح المجموعة التجريبية, كما أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في المثابرة في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي. وأسفرت النتائج أيضًا أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في المثابرة في القياسين البعدي والتتبعي, مما يدل على استمرارية أثرالبرنامج في تحسين المثابرة لدى التلاميذ ذوي العجز المتعلم بالمرحلة الابتدائية .وقد تم تفسير النتائج في ضوء ما انتهت إليه نتائج البحوث والدراسات السابقة. The study aimed to investigate the effectiveness of aprogram based on the Motivational Learning Model in improving Perseverance among primary school students with learned helplesness. The sample of the study consisted of(50) students in the six year of primary stage in Alatahd primary school,The study sample consisted oftwo groups,one of them experimental and the other is acontrol group. In order to achieve the objectives of the study, The scale of perseverance was used prepared by the researcher, learned helplesness scale prepared by the researcher andprogram based on the motivational learning model (ARCS). The descriptive approach was adopted through statical processing of SPSS, the results of the study indicated that there were statisticallfy significant differences between the average ranks of the degrees of perseverance among the pupils of the experimental and control groups in the posttestin favor of the experimental group, Also there were statisticallfy significant differences between the experimental groups average ranks of the degrees of Perseverancein the pretest and the posttest in favor of the posttest.The findings showed that there were no statisticallfy significant differences between the average ranks of the degrees of perseverance among the experimental group members in the post and follow up testsindicated that the program will continue to have an impact on improvingperseverance among primary school students with learned helplesness. The finding interpreted in light of previous studies | ||
| Keywords | ||
| المثابرة; العجز المتعلم; التعلم التحفيزي Perseverance; Learned Helplesness; Motivational Learning Model | ||
|
Statistics Article View: 2 PDF Download: 2 |
||