فاعلية المدخل البصرى في تدريس العلوم لتنمية مهارات التفكير التأملي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية Effectiveness of the Visual Approach in Teaching Science to Develop Reflective Thinking Skills among Primary School Students | ||
| مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||
| Volume 31, Issue 7.3, July 2025, Pages 632-665 PDF (1.79 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/jsu.2025.464336 | ||
| Authors | ||
| مارى كرم يوسف تاوضروس* 1; أماني أحمد المحمدي حسنين2; سحر حمدي فؤاد شافعي2 | ||
| 1معيدة بقسم المناهج وطرق التدريس | ||
| 2أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد كلية التربية- جامعة حلوان | ||
| Abstract | ||
| هدف البحث تنمية مهارات التفكير التأملى فى مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية باستخدام المدخل البصرى، وقد تطلب البحث إعداد دليل المعلم وكتاب التلميذ، وإعداد أداة البحث وهى: مقياس مهارات التفكير التأملى، وتم الاعتماد على المنهج الوصفى التحليلى وذلك فى الجزء الخاص بالإطار النظرى والدراسات السابقة، والمنهج التجريبى وذلك فى الجزء الخاص بالجانب التطبيقى، وقد شملت عينة البحث (60) تلميذ بمدرسة المنصورية للتعليم الأساسى التابعة لإدارة الشرابية التعليمية بمحافظة القاهرة، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين احدهما ضابطة والاخرى تجريبية، وتم تنفيذ تجربة البحث فى الفصل الدراسى الثانى عام 2024/ 2025م وتطبيق أداة البحث قبليًا وبعديًا على المجموعتين، وتم رصد النتائج وتحليلها احصائيًا، وأشارت النتائج إلى وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0,01) بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعتين الضابطة والتجريبية فى التطبيق البعدى لمقياس مهارات التفكير التأملى لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0,01) بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلى والبعدى لمقياس مهارات التفكير التأملى لصالح التطبيق البعدى، كما أثبتت النتائج أن للمتغير المستقل (المدخل البصرى) حجم تأثير كبير فى المتغير التابع (تنمية مهارات التفكير التأملى) لدى تلاميذ الصف الرابع الإبتدائى. The aim of the research was to develop reflective thinking skills in science among primary school students using a visual approach, and the research required the preparation of a teacher's guide and the student's book, and the preparation of a research tool, which is: A reflective thinking skills scale. This research was based on the descriptive analytical approach, in the part of the theoretical framework and previous studies, and the experimental approach, in the part of the applied aspect. The research sample included (60) students at Al-Mansouriya Basic Education School in the sharabia Educational Administration in Cairo Governorate. They were divided into two groups, one control and the other experimental. The research experiment was implemented in the second semester of the academic year 2024/2025 AD, and the research tool was applied before and after to the two groups. The results were monitored and analyzed statistically. The results indicated that there was a statistically significant difference at the level of (0.01) between the average scores of the students of the control and experimental groups in the post-application of the reflective thinking skills scale in favor of the experimental group, and there was a statistically significant difference at the level of (0.01) between the average scores of the students of the experimental group in the pre- and post-applications of the reflective thinking skills scale in favor of the post-application. The results also proved that the independent variable (visual approach) has a large impact on the dependent variable (development of reflective thinking skills) among fourth-grade primary school students. | ||
| Keywords | ||
| المدخل البصرى- مهارات التفكير التأملى- تلاميذ المرحلة الإبتدائية. Visual approach; reflective thinking skills; primary school students | ||
|
Statistics Article View: 2 PDF Download: 1 |
||