إشكالات فهم الزمان في الفلسفة الغربية المعاصرة دراسة وصفية نقدية Issues of Understanding Time in Contemporary Western Philosophy A Critique Descriptive Study | ||
| مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور | ||
| Volume 10, Issue 2, September 2025, Pages 673-740 PDF (1.04 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/jcia.2025.464774 | ||
| Author | ||
| مضاوي بنت سليمان البسام | ||
| كلية التربية - جامعة الملك سعود | ||
| Abstract | ||
| مقولة الزمان أحد أهم القضايا الكبرى التي شغَلت التفكير الإنساني قديمًا وحديثًا، واستحالت إلى إشكالية من أمَّهات المسائل الفلسفية، فاختلفت المفاهيم والتصوُّرات لها باختلاف الاتجاهات الفلسفية القديمة والحديثة، وإشكالات فهمِ الزمان في الفلسفة الغربية تتقاطع مع أسس وأصول فلسفية وكلامية قديمة، منها الكلي والجزئي، والنسبي والمطلق، والموجود والمعدوم؛ مما يدلِّل على تحقُّق التأثير والتأثر، ومفهوم الزمان في الطرح الفلسفي الغربي مُولَع -في غالبه- بفكرة الزمان الكلي، وبالمطلقات والمقدرات والحدْسيات غير الموصولة بالواقع، ولا شك أن ذلك يرجع إلى محاولة هؤلاء الفلاسفة مدافعةَ العقيدة النصرانية عند بعضِهم، أو محاولة التوفيق عند بعضهم الآخر، ورغم تنوُّع معتقد الفلاسفة في قُربهم وبُعدهم من فكرة الإيمان بالإله، إلا أن محصلة ما ذهبوا إليه في فهم الزمان ينتهي إلى الإلحاد؛ إذ إن محصلته قِدم الزمان وقِدم العالم، وضبط العلاقة بين عالم الغيب والشهادة كفيلٌ باستقامة المنهج المعرِفي ودقة نتائجه، وهو الأمر الذي يدركه كلُّ من فهم الإسلام في تقريره لماهية الزمان، من خلال العقيدة الإسلامية. The notion of time represents one of the most significant and enduring questions that has occupied human thought throughout both ancient and modern eras. It has evolved into a central philosophical problem, giving rise to divergent conceptions. and interpretations shaped by the orientations of classical and modern philosophical schools. The challenges surrounding the comprehension of time in Western philosophy intersect with foundational philosophical and theological categories, such as the universal and the particular, the relative and the absolute, and being and non-being—an intersection that reflects processes of influence and mutual exchange. Western philosophical discourse on time is, for the most part, preoccupied with the idea of absolute or universal time, and with abstractions, presuppositions, and intuitions that remain detached from empirical reality. This tendency can be traced to efforts by some philosophers to defend Christian doctrine, while others sought reconciliation between philosophy and theology. Yet, despite the diversity of their positions—whether in proximity or distance to belief inAllah—their conclusions concerning the nature of time ultimately culminate in atheistic implications, insofar as they assert the eternity of time and of the cosmos.In contrast, a proper articulation of the relationship between the unseen (al-ghayb) and the manifest world (al-shahāda) ensures the coherence of epistemological methodology and the precision of its outcomes. This is precisely what is affirmed in the Islamic conception of time, grounded in the principles of Islamic creed. | ||
| Keywords | ||
| الزمان، الفهم، الإلحاد، الفلسفة الغربية، العقيدة Time; Atheism; Western Philosophy; Islamic Creed | ||
|
Statistics Article View: 3 PDF Download: 1 |
||