قراءة حمزة بن حبيب الزيات ت( 156) ه بين الغلو والإنصاف The Recitation of Hamza ibn Habib al-Zayyat (d. 156 AH): Between Exaggeration and Fairness | ||
| مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور | ||
| Volume 10, Issue 3, September 2025, Pages 235-334 PDF (1.58 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/jcia.2025.464783 | ||
| Author | ||
| فادى محمود محمد الرفاعى | ||
| بكلية أصول الدين القاهرة | ||
| Abstract | ||
| تحدثت الدراسة عن مفهوم القراءات فى اللغة والاصطلاح، وتطرقت إلى ذكر أنواع القراءات، ولتسهيل الاستفادة من الدراسة قسمت البحث إلى مقدمة وتضمنت أسباب الاختيار، والخطة، وتمهيد، وسبعة مطالب. الأول بعنوان تعريف القراءات لغة واصطلاحا، والثانى: فوائد اختلاف القراءات، والثالث: ضوابط القراءة الصحيحة. والرابع: التعريف بحمزة بن حبيب الزيات. والخامس: الأسباب الرئيسية التى دفعت بأئمة النحو وغيرهم من الأئمة والعلماء في تلحينهم للقراءات المتواترة، والمشهورة. والسادس:أقوال الطاعنين في قراءة حمزة بن حبيب الزيات، واستقراء المواضع التى وجهوا طعنهم إليها من خلال قراءته. المطلب السابع: قراءة حمزة بن حبيب الزيات في ميزان المنصفين من العلماء الأفذاذ، وتفنيد مطاعن النحاة، والرد على الدعاوى التى أطلقوها حول قراءته. وكان من أهم النتائج: 1-أنَ من فضل الله عز وجل على هذه الأمة أن قيض لها من الأئمة، الذين تكفلوا بحفظ القرآن الكريم بقراءاته المتعددة، ورواياته المختلفة، وقد شهد لهؤلاء المحققون من العلماء، والأفذاذ على مر القرون المختلفة. 2-أن القراءات المقروء بها اليوم هي القراءات العشر، وكلها متواترة، وما كان منها صحيح مستفاض مما هو من قبيل الأداء فهو ملحق بالمتواتر حكما، لأنه من القرآن المقطوع به . 3-أن القراءة سنة متبعة، يلزم قبولها والأخذ بها، والمصير إليها، فإذا ثبتت لم يردها قياس عربية ولا فشو لغة. 4-أن ما وقع فيه بعض الأئمة من العلماء، وأئمة التفسير من رد قراءات متواترة، وتفضيل بعضها على بعض، مما لا ينبغى القول به نظرا لصحتها، وهذا لا يقدح فى تواتر هذه القراءات، أو صحتها، نظرا لإجماع العلماء الأجلاء على ذلك. 5 – تبين أن أول من حمل لواء تلك الحملة الشعواء على القراء هم نحاة البصرة، ثم تطاير شرر هذه الحملة إلى أن وصل إلى بعض نحاة الكوفة ثم سار على دربهم غيرهم من اللغويين والمفسرين وبعض مصنفى القراءات. 6-وجوب الأخذ والاعتبار بأقوال أئمة القراء والعلماء في أسانيد الطرق المختلفة والروايات المتعددة ووجوه القراءات، فهم أولى الناس بهذا الفن. ثم الخاتمة وتحتوى على أهم النتائج والتوصيات، ثم الفهارس. This study discusses the concept of Qur'anic readings (qira'at) in both linguistic and technical terms. It also addresses the different types of readings. To facilitate understanding, the research is divided into an introduction, which includes the reasons for the choice of topic, a plan, a preface, and seven sections. The first section defines Qur'anic readings linguistically and technically. The second section discusses the benefits of variant readings. The third section outlines the criteria for correct recitation. The fourth section introduces Hamza ibn Habib al-Zayyat. The fifth section examines the main reasons that led grammarians and other scholars to introduce the established and well-known Qur'anic readings. The sixth point: The statements of those who criticize the recitation of Hamza ibn Habib al-Zayyat, and an examination of the points of contention in his recitation to which they directed their criticism. The seventh point: The recitation of Hamza ibn Habib al-Zayyat in the eyes of fair-minded and eminent scholars, refuting the criticisms of grammarians, and responding to the claims they made regarding his recitation. Among the most important conclusions were: 1- That it is a blessing from God Almighty upon this nation that He provided it with imams who undertook the preservation of the Holy Quran with its various recitations and different transmissions. These scholars and eminent figures have testified to their reliability throughout the ages. 2- That the recitations recited today are the ten canonical recitations, all of which are considered mutawatir (transmitted by numerous independent chains of narrators). Those recitations that are authentic and widely known, pertaining to performance, are considered mutawatir in their legal weight, as they are part of the Quran, whose authenticity is definitively established. 3- That recitation is a followed tradition that must be accepted, adopted, and adhered to. Once established, it is not contradicted by grammatical rules or linguistic conventions. 4- The fact that some scholars and imams of exegesis have fallen into the error of rejecting established readings and preferring some over others is unacceptable given their authenticity. This does not detract from the established transmission or validity of these readings, as there is a consensus among eminent scholars on this matter. 5- It has become clear that the first to spearhead this fierce campaign against the reciters were the grammarians of Basra. The sparks of this campaign then spread to some grammarians of Kufa, and subsequently, other linguists, exegetes, and some authors of works on Quranic readings followed their lead. 6- It is imperative to consider and take into account the statements of the imams of Quranic recitation and scholars regarding the chains of transmission of the various methods, the multiple narrations, and the different readings, as they are the most qualified to address this field. Then comes the conclusion, containing the most important findings and recommendations, followed by the indexes | ||
| Keywords | ||
| قراءة، حمزة، الغلو، الإنصاف، فوائد، أقوال، الطاعنين، الأسباب الرئيسية، ميزان المنصفين، الفهارس. Recitation; Hamza; Extremism; Fairness; Benefits; Statements; Critics; Main Reasons; Criticism of Fairness; Indexes | ||
|
Statistics Article View: 3 PDF Download: 1 |
||