حكم جواز العفو عن الكفر من خلال فكر الإمامين ( النسفي (ت 710هـ) والشعراني(ت 923هـ) (دراسة تحليلية) Hadiths mentioned in Rad al،Shahada: Collection, Classification, and Study | ||
| مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور | ||
| Volume 10, Issue 3, September 2025, Pages 493-584 PDF (1.55 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/jcia.2025.464788 | ||
| Author | ||
| مديح عبدالله عبدالجواد حسن | ||
| أستاذ العقيدة والفلسفة المساعد بكلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق جامعة الأزهر الشريف ، مصر | ||
| Abstract | ||
| أن الإمام الشعراني استقى أصول مذهبه في تلك المسألة من أهل الكشف وخاصة [ابن عربي، والإمام الجيلي]، والمتكلمين وعلى رأسهم الغزالي وابن جماعة، والإمام الشعراني يعتقد بخلود الكافرين في النار أبد الآبدين، ولا يخرجون منها كما هو واضح من خلال كتابه القواعد الكشفية، والفتوحات المكية لابن عربي، وقد أكد الإمام الشعراني ذلك في كتابه اليواقيت والجواهر حين بسط الكلام على أهل الجنة وأهل النار وعن أحوالهم في الدارين ، وكذا كتابه كشف الغمة، وقد علم الله تعالى الأشياء قبل خلقها وبذا قدرها وكتبها، كما أجاز الإمام الأشعري العفو عن الكفر عقلا لا شرعا، وقول الباقلاني بإيمان فرعون مردود عليه كما مر آنفا. والواضح أن هناك اتفاق بين أهل السنة والجماعة في المبدأ واختلفوا في التطبيق؛ لأن التكفير أمر هائل عظيم الخطر ومن كفر إنسانا فكأنه أخبر عنه بأن عقابته في الأخرة العقوبة الدائمة أبد الآبدين، كذا أهل الكشف متفقون مع المتكلمين في ذلك. وكان من أهم التوصيات عدم مخالفة ظاهر الشرع، ومحاولة التوفيق بين النقل والعقل ودرء ما يوهم بينهما من تعارض، ومحاولة الاستدلال بكل ما يوصل للحقيقة من لغة، ونقل، وعقل، وإجماع، كما أوصي بدراسة المنطلقات لكل مذهب من المذاهب، كما أوصي بمحاولة درء ما يتوهم بين أهل السنة وأهل الكشف مما يوهم ظاهره التعارض. Imam Al-Sha’rani derived the principles of his doctrine on this issue from the people of revelation, especially [Ibn Arabi and Imam Al-Jili], and the theologians, headed by Al-Ghazali and Ibn Jama’ah. Imam Al-Sha’rani believed that the infidels would remain in Hell forever and ever, and would not leave it, as is clear from his book Al-Qawa’id Al-Kashfiyyah and Al-Futuhat Al-Makkiyyah by Ibn Arabi Imam Al-Sha’rani confirmed this in his book Al-Yawaqit wal-Jawahir when he elaborated on the people of Paradise and the people of Hell and their conditions in both abodes, as well as in his book Kashf Al-Ghummah. God Almighty knew things before creating them, and thus He determined and wrote them down. Imam Al-Ash’ari also permitted forgiveness of disbelief based on reason, not on the Sharia. Al-Baqillani’s statement about Pharaoh’s faith is rejected, as mentioned above. It is clear that there is agreement among the people of the Sunnah and the community regarding The principle differed in its application, because excommunication is a serious and immensely dangerous matter. Whoever excommunicates someone is as if he has declared that his punishment in the Hereafter will be eternal and everlasting. Thus, the scholars of revelation agree with the theologians on this. Among the most important recommendations was not to contradict the apparent meaning of Islamic law, to attempt to reconcile the transmitted texts and reason, to avoid any apparent contradiction between them, and to attempt to deduce evidence from everything that leads to the truth, from language, transmitted texts, reason, and consensus. I also recommend studying the subject The starting points for each school of thought are discussed. I also recommend an effort to ward off any perceived contradiction between Sunnis and scholars of knowledge, which appears to suggest a contradiction. | ||
| Keywords | ||
| حكم جواز العفو عن الكفر، الفرق الإسلامية ، الإمام النسفي، الإمام الشعراني. The ruling on the permissibility of pardoning disbelief; Islamic sects; Imam al-Nasafi; Imam al-Sha'rani | ||
|
Statistics Article View: 1 PDF Download: 1 |
||