أحكام آسار وثياب مستعمل النجاسة في الفقه المالكي Rulings on the Captivity and Wearing of Impure Clothes in Maliki Jurisprudence | ||
| مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور | ||
| Volume 10, Issue 3, September 2025, Pages 681-706 PDF (709.5 K) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/jcia.2025.464793 | ||
| Authors | ||
| وجدان حمدان العبدللات1; محمد عيد محمد حسين قرعان2 | ||
| 1أستاذ مساعد في قسم فقه المالكي وأصوله، جامعة العلوم الإسلامية العالمية، الأردن | ||
| 2جامعة العين ، تخصص المناهج والتدريس | ||
| Abstract | ||
| يتناول هذا البحث مسألة فقهية دقيقة في باب الطهارة عند المالكية، وهي حكم السؤر، أي ما يفضل من ماء أو طعام بعد استعماله من الإنسان أو الحيوان، خصوصًا ممن يغلب عليه مخالطة النجاسة كالكافر وشارب الخمر وبعض الحيوانات. كما يتعرض لحكم ثياب من لا يتحرز من النجاسات. وقد اعتمد البحث على قاعدة: " "هل الغالب كالمحقق؟"، موضحًا أن الأصل هو الطهارة، لكن إذا غلب الظن بوجود النجاسة دون تحقق، فالحكم يدور بين الكراهة والاستحباب، أما مع التحقق فالحكم بالنجاسة قطعًا. كما فصّل البحث في أحوال سؤر من لا يتوقى النجاسة، فجعله مكروهًا مع وجود غيره، ولا كراهة مع العدم، مع ندب الإعادة. وبيّن الفرق بين ما يُعذر في الاحتراز منه، كالهرة، وما لا يُعذر، كالسباع. وفيما يخص الثياب، قرر البحث أن ثياب من اعتاد النجاسة لا تُستعمل في الصلاة إذا غلب الظن بتنجسها، وأن رخصة العفو عن النجاسة في ثياب أصحاب الأعذار لا تتعدى إلى غيرهم. وختم بالتأكيد على أن الأصل في الماء والثياب الطهارة، إلا أن غلبة النجاسة أو تحققها يُغيّر الحكم، وهو ما عليه المذهب المالكي. This research addresses a precise jurisprudential issue in the Mālikī school related to ritual purity: the ruling on suʾr—the leftover of water or food after being used by a human or an animal—particularly when the source is commonly associated with impurity, such as non،Muslims, habitual wine drinkers, and certain animals. It also explores the ruling on garments worn by those who do not avoid impurity. The study is based on the legal maxim: “Does what is predominant carry the same weight as what is certain?”, clarifying that the default ruling is purity. However, when impurity is merely presumed—not confirmed—the ruling ranges between dislike and recommendation to avoid. When impurity is certain, the ruling is definitive. The research elaborates on the case of suʾr from those who do not avoid impurity, stating it is disliked when alternatives are available, and not disliked otherwise. Repeating ablution is recommended in such cases. It also distinguishes between cases where avoiding impurity is difficult (e.g., cats) and cases where it is not (e.g., predatory animals). Regarding clothing, the research concludes that garments of those who commonly deal with impurity should not be used in prayer if impurity is presumed. It further explains that dispensations related to impure garments granted to those with legal excuses—such as individuals with chronic incontinence—do not apply to others. The study affirms that while purity is the original ruling for water and clothing, a strong presumption or confirmation of impurity overrides it, as held in Mālikī jurisprudence. | ||
| Keywords | ||
| معنى السؤر ، الألفاظ ذات الصلة بمسائل السؤر والطهارة، أحكام سؤر الآدمي والحيوان، حكم سؤر من اعتاد استعمال النجاسة، حكم ثياب من لا يتحرز م; Terms Related To The Issues Of Leftover Food And Purity; Rulings On Leftover Food From Humans And Animals; Ruling On Leftover Food From Someone Who Is Accustomed To Using Impurities; Ruling On The Clothes Of Someone Who Does Not Avoid Impurities | ||
|
Statistics Article View: 2 |
||