فعالية برنامج إرشادي في تحسين تنظيم الانفعال لدى عينة من المعلمات بدولة الكويت | ||
| مجلة المنهج العلمي والسلوک | ||
| Volume 6, Issue 12 - Serial Number 11, December 2025, Pages 43-86 PDF (827.36 K) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/psyb.2025.465238 | ||
| Author | ||
| حياة بدر حاجي الحداد* | ||
| باحثة ماجستير - قسم علم النفس كلية الآداب -جامعة المنصورة | ||
| Abstract | ||
| هدفت الدراسة إلى الكشف عن فعالية برنامج إرشادي في تحسين تنظيم الانفعال لدي عينة من المعلمات بدولة الكويت، وتكونت عينة الدراسة من (10) معلمات، تراوحت أعمارهم بين(35- 45) سنوات بمتوسط عمر زمني قدره(37.61) سنوات وانحراف معياری قدره (624‚0) لهم واستخدمت الدراسة الأدوات التالية: مقياس تنظيم الانفعال (اعداد/ الباحثة)، برنامج ارشادي (إعداد/ الباحثة)، وقد أسفرت الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات أفراد عينة الدراسة في تنظيم الانفعال قبل تطبيق البرنامج وبعده لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات أفراد عينة الدراسة على مقياس تنظيم الانفعال في القياسين البعدي والتتبعي. The study aimed to determine the effectiveness of a guidance program in improving emotion regulation among a sample of female teachers in the State of Kuwait. The study sample consisted of (10) female teachers, ranging in age from (35-45) years, with a mean age of (37.61) years and a standard deviation of (0.624). The study used the following tools: an emotional regulation scale (prepared by the researcher), a cognitive-behavioral program (prepared by the researcher). The study revealed statistically significant differences between the average ranks of the experimental group's scores on emotional regulation before and after the program's implementation, in favor of the post-test. However, there were no statistically significant differences between the average ranks of the experimental group's scores on the emotional regulation scale in the post-test and follow-up tests. | ||
| Keywords | ||
| برنامج إرشادي; تنظيم الانفعال; المعلمات بدولة الكويت | ||
|
Statistics Article View: 4 PDF Download: 1 |
||