برنامج قائم علي تطبيقات الحوسبة السحابية لتنمية بعض أبعاد عمق المعرفة التاريخية لدي الطلاب الفائقين بالصف الأول الثانوى.. | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 130, Issue 2, April 2025, Pages 61-85 PDF (627.74 K) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.465293 | ||
| Author | ||
| إسراء أحمد فؤاد العدل حامد | ||
| Abstract | ||
| مستخلص البحث استهدف البحث الحالى التعرف على فاعلية برنامج قائم على تطبيقات الحوسبة السحابية لتنمية بعض أبعاد عمق المعرفة التاريخية لدى الطلاب الفائقين بالصف الأول الثانوى وفى ضوء ذلك تم إعداد قائمة بمستويات عمق المعرفة واختبار عمق معرفى فى مادة التاريخ وتم تطبيق البحث على عينة من طلاب الصف الأول الثانوى حيث بلغت عينة الدراسة 60 طالب وتم تقسيمهم إلى مجموعتين المجموعة التجريبية (30) طالب ، والمجموعة الضابطة(30) طالب ؛ وتم استخدام المنهج الوصفى فى تحليل ودراسة البحوث والدراسات السابقة وإعداد الإطار النظرى للدراسة الخاصة بتطبيقات الحوسبة السحابية ومستويات عمق المعرفة ، وإعداد أدوات البحث وتحليل النتائج وتفسيرها والتصميم شبه التجريبى لتنفيذ تطبيق أدوات البحث لإحدى وحدات المنهج لتنمية بعض أبعاد عمق المعرفة التاريخية لدى الطلاب الفائقين بالصف الأول الثانوى ، وقد أكدت النتائج : يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى ( = 0.01α) بين متوسطى درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدي لاختبار عمق المعرفة التاريخية لصالح المجموعة التجريبية. كما أظهرت النتائج أن ارتفاع حجم تأثير البرنامج القائم على تطبيقات الحوسبة السحابية لتنمية عمق المعرفة التاريخية لدي الطلاب الفائقين بالصف الأول الثانوى ، وهذا يرجع إلي تأثير المتغير المستقل الإيجابي . Abstract The current research aimed to identify the effectiveness of a program based on cloud computing applications to develop some dimensions of the depth of historical knowledge for super students in the first grade of secondary school In light of this, a list of knowledge depth levels and a knowledge depth test in the subject of history and the research was applied to a sample of first grade secondary students, where the study sample amounted to 60 students and was divided into two groups, the experimental group (30) students, and the control group (30) students; The descriptive method was used in analyzing and studying previous research and studies. The descriptive method was used in analyzing and studying previous research and studies, preparing the theoretical framework for the study on cloud computing applications and levels of depth of knowledge, preparing research tools, analyzing and interpreting the results, and semi-experimental design to implement the application of research tools for one of the curriculum units to develop some dimensions of depth of historical knowledge for super students in the first grade of secondary school, and the results confirmed: 1) There is a statistically significant difference at the level (=0.01α) between the average scores of the experimental group and the control group in the post-application of the depth of historical knowledge test in favor of the experimental group. 2) The results also showed that the high effect size of the program based on cloud computing applications to develop the depth of historical knowledge for the super students in the first grade of secondary school, and this is due to the effect of the positive independent variable. | ||
| Keywords | ||
| برنامج قائم علي تطبيقات الحوسبة السحابية لتنمية بعض أبعاد عمق المعرفة التاريخية لدي الطلاب الفائقين بالصف الأول الثانوى | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||